AVAGY HOGYAN ÉLJÜNK SZABAD ÉS BÁTOR ÉLETET
Ibsen Hedda Gablere a Radnóti Színházban
A televíziós valóságshow műfajának elterjedésével a bulvársajtó a szereplőket (a „villalakókat”) a műsor címének (Big Brother, Való Világ) rövidítését tartalmazó konstruált névvel illeti: BB Évi, VV Olivér. Kamerák elé terelt, ravaszul összeválogatott „fiatalok”, akiket szociálpszichológiai modellkísérletet utánozva összezárnak egy térbe. Egymás kiszorításán kívül semmi komoly dolguk nincs. A kicsinyesség sívó homokpusztasága ez. A foteljébe kövesedett televíziónéző pedig tele szájjal röhöghet a ketrecben egymást csipkedő fiúkon és lányokon, néha alantas és átlátszó taktikázásukon, rettenetes korlátoltságukon és műveletlenségükön – végre nyeregben érezheti magát. Ezekből a műsorokból sajátos üresség árad.
A 19. század végének dán társadalma és a mai magyar virtuális valóság között természetesen jelentős különbségek vannak, mégis akad párhuzam Hedda és a villalakók közt.
A Radnóti Színház előadásának kritikusai leginkább arra panaszkodtak, hogy a címszereplő, aki mindenkit irányítgatni akar, végigunatkozza-fanyalogja a darabot, pózol, maníros, hiteltelen. Pedig épp az az érdekes kérdés, hogy miért ilyen ez a Hedda. Valló Péter rendezésében Petrik Andrea kiküszöböli játékából a színpadias hisztériázás szokott eszközeit, hogy valami ennél is borzalmasabbat állítson a helyükre: a teljes benső ürességet.
Itt minden ebből a benső ürességből következik: a semmittevés rettenetes unalma, az emberek savanyú lesajnálása, a szigorúan párban járó végtelen irritálhatóság és mások iránti teljes érzéketlenség. Olyan egocentrizmus ez, melynek középpontjában immár semmi sincs, csak egy lassan és megállíthatatlanul terjeszkedő sivatag. Hedda súlyosan fogyatékos, hiánybeteg, bár teste karcsú, ruganyos és fiatal. Alig maradt benne valami eleven, valami emberi. Pár százaléknyi ép szövet tartja életben – addig, ameddig. Most ment férjhez, s a különféle elvárásokkal közelítő világ mérhetetlenül a terhére van: nincs mivel reagálnia rá. Ezért nem akar botrányt. A világgal már csak a világ kedvéért tartja a kapcsolatot. Kínkeservesen magára erőltetett mondatokban beszél, jóformán minden szavát idézőjelbe teszi (ezt hiszik, tévesen, színészi modorosságnak), amit környezete vagy nem mer, vagy nem tart illendőnek észrevenni. Gúnyos és fölényes viselkedése valójában az őt is nyomasztó semmi elé vont paraván.
A magában hordozott űrben Hedda két érték elszáradt maradványát őrizgeti: a szabadságét és a bátorságét. Absztrakt fogalmak. Szabad és bátor élet azonban csak valamilyen érték elismerésével, illetve cél szolgálatában lehetséges. A szabadság és bátorság értéknek tételezéséből még semmi sem következik, ha csupán ezek jegyében próbálnánk élni, az úgy festene, mint egy melléknevekből összerótt mondat, amelyből épp csak az állítmány hiányzik. Heddát világéletében eltartották, nem kellett sem dolgoznia, sem valamiért megküzdenie, semmilyen értéket nem talál meggyőzőnek és semmilyen tennivalót méltónak: a szabadságot a külső korlátok hiányának gondolja, merőben negatív liberalizmusa ezért nihilizmussá és a fennálló megvetésévé alakul. Így kerül párhuzamba a jövő új embertípusával, akit a média idomít fogyasztóvá, aki passzívan válogat a dömpingcikkekből és semmit sem tart elég jónak, aki a folyamatosan áradó szórakoztatástól kába, unott, céltalan és üres. Petrik Andrea közönyös megvetését a mai villalakók és plázacicák gesztusaival fejezi ki.
Nihilizmusa végpontján, utolsó autonóm döntését meghozva főbelövi magát tábornok apja pisztolyával. Ám ez csak a csattanó: a drámai történés nem ez.
Hedda fagyos szavait jóformán egyetlen alkalommal izzítja át a szenvedély: mikor az átmulatott éjszaka után hajnalban hazatántorgó férjétől tudakolja, mi történt kollégájával, Lövborggal. Hedda megértésének ez a látszólag mellékes jelenet a kulcsa.
Heddát mindennél jobban nyomasztja saját üressége. Már csak két kérdése maradt, ami szenvedélyesen érdekli:
a) Lehetséges-e itt egyáltalán szabad és bátor élet?
b) Képes-e ő így élni?
Ha az a) kérdésre igen a válasz, a b) még nyitva marad, de ha már az a)-ra is nemleges válasz érkezik, a b)-nek semmi értelme. Mivel Hedda magában csak ürességet hordoz, a választ a külvilágban keresi: az égő szemű Lövborgban véli megtalálni, aki ezeket az értékeket eséllyel képviselheti. Hogy a férfi szabad és bátor emberként él-e, Hedda számára a legsúlyosabb, egészen léte gyökeréig ható egzisztenciális kérdés. Hajdani megismerkedésük után nem szerelem bontakozott ki közöttük: valójában bizonyítási eljárás zajlott, amelynek végén Hedda hite súlyosan megrendült. Tudomására jutott ugyanis, hogy Lövborg egy vöröshajú énekesnő ágyában keresi az élet értelmét. Heddában meghalt valami, s mint tábornok-lány, pisztolyt fogott a férfira, hogy megölje, s ezzel megmentse a méltatlan élettől. A fegyvert végül nem sütötte el. Ezzel saját gyávaságáról is sikerült megbizonyosodnia. Férjhez ment az érdektelen Jörgen Tesmanhoz – leginkább azért, hogy ne kelljen naphosszat különféle udvarlók nyálas bókjait hallgatnia. Maradék erejével kivárásra rendezkedik be. Ha Lövborg végleg kudarcot vall, onnantól az ő lelke is halott.
A duhajkodó Lövborgot a végső lezülléstől megmentő Elvstedné képviseli a hagyományos, pacifikáló, szocializáló, társadalomba illesztő, letelepítő nőt. Közös erőfeszítésük gyümölcseként, az integráló törekvés sikereként születik meg Lövborg könyve. Elvstedné megkezdte a lázadó hérosz fegyelmezett antialkoholistává, szalonképes figurává, pénzt kereső sikerszerzővé formálását. Hedda szemében, aki gyűlöli a meghunyászkodást, nincs ennél megvetendőbb életpálya. A Petrik Andrea által megformált karaktert nem elsősorban a féltékenység mozgatja, mikor a nevetségesen összetartó párocska ellen fordul – ahhoz túlságosan üres már a szíve –, hanem a maradék ideálok megsemmisülése fölött érzett düh.
Valló Péter bizonyos karaktervonások felerősítésével új oldalról ragadja meg Hedda Gabler alakját és eltávolodik a féltékenységi dráma koncepciójától. Petrik Andrea játéka, úgy is fogalmazhatunk, kifejezetten kellemetlen. Rossz érzés megpillantani a vákuumot, a semmit, a kozmikus unalmat – ám ez a rendezés épp akkor ér célba, ha végigéljük az ürességgel viaskodó címszereplő gyötrelmeit.
fotó | Dömölky Dániel
Ács József írásai a blogon | Ács József írásai a Liget folyóiratban