irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Victor András – PAKSI ÖKOLÓGIA

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
2014. január 23. - Ligetlakó

20140123-victora1.jpg


Mi a bajom azzal, hogy Orbán Viktor lepaktált Putyinnal Paks bővítése ügyében?

Mindenekelőtt felháborít, hogy mindezt gyakorlatilag titokban, egyeztetés, előkészítés, hatástanulmány nélkül tette. Ez ugyanis a szakma, a civilek – és általában a teljes lakosság – semmibevételét jelzi. De ezt százan megírják. Hanem a szakmai szempontok! Nem is az energetikai kérdések, hanem a fenntarthatóság és az ökologikus működés szempontjai.


20140123-victora2.jpg

1) CENTRALIZÁCIÓ

A centralizáció a biológiában kefalizáció („fejesülés”; kefalosz görögül ’fejet’ jelent) formájában jelenik meg: a fejlett állatok idegrendszere nem szétszórt (diffúz), hanem központosult. Ez működési – s ezáltal evolúciós – előnyt jelent.

Valószínűleg az iparban, termelésben, kereskedelemben is előny bizonyos mértékű központosulás. A mérték azonban nagyon fontos. Nyilvánvaló mértéktelenség, hogy (a hírek szerint) Paks a bővítés után a hazai elektromos energia 80%-át adná. Óriási ellátási veszélyeket rejt magában, ha egyetlen város egyetlen intézménye látja el árammal az egész országot. Sérülékeny lesz a rendszer. Magyarország kiszolgáltatott lenne minden működési zavarnak, balesetnek, terror-akciónak vagy bármilyen előre nem látható eseménynek.


20140123-victora5.jpg

2) DIVERZITÁS

Az ökológia egyik legfontosabb fogalma – és elve – a sokféleség (diverzitás). Csak azok az élő rendszerek stabilak, ahol diverzitás van. Minden monokultúra sérülékeny, labilis. Egy búzatábla (akármilyen szép) ökológiai sivatag, hiszen – legalábbis a gazda szándékai szerint – ott csak egyetlen növényfajta él. Ilyen egyoldalú rendszer csak mesterségesen tartható fenn: gyomirtókkal, rovarirtókkal, műtrágyával – és persze igen sok energia befektetésével. Külső erők nélkül összeomlik, pontosabban megszűnik monokultúra lenni. A magára hagyott búzatáblát visszahódítja a természet, s újrateremtődik benne a sokféleség.

Az energia-ellátásra is érvényes, hogy a „monokultúra” sérülékeny. Energiahordozókban szegény ország nem teheti meg, hogy elektromos energia-termelését egyetlen vágányra állítja, s nem foglalkozik az áram további forrásaival (hőerőmű, vízienergia, napenergia, biomassza stb.).


20140123-victora3.jpg

3) SPECIALIZÁCIÓ

Evolúciós alapszabály, hogy a továbbfejlődésnek mindig a kevésbé specializált alakok lehetnek a kiinduló pontjai. A nagyon specializált – pl. bizonyos típusú élőhelyhez, táplálékhoz vagy mozgásformához szélsőségesen alkalmazkodott – lények evolúciós szempontból zsákutcát jelentenek. A varjú, ha szükséges, át tud váltani más táplálékforrásra; a kolibri nem. Tehát ha változnak a körülmények, a varjú alkalmazkodik, a kolibri kipusztul.

Valljuk be, nem igazán látjuk az emberiség jövőbeli fejlődésének útját. Nagyon bizonytalanul tudjuk csak megjósolni, hogy néhány évtized múlva (akár itt, Európában) milyen lesz az energia termelése és fogyasztása. Egyáltalán: miféle energiafajtákat milyen arányban fogunk használni. Számításba jöhet olyan energia, amelyet még nem ismerünk? Ki tudja! A világ ma sokkal gyorsabban változik, mint egy évszázaddal ezelőtt. Erősen csökkent a fejlődési irányok kiszámíthatósága. Őrültség tehát szélsőséges mértékben egyetlen technológiára specializálódni, mert ez csökkenti a majdani alkalmazkodási lehetőségeket. (Amire biztosan szükségünk lesz.)


20140123-victora4.jpg

4) RENDSZERSZEMLÉLET

A világ bonyolult. (Szerencsére! Ezért érdekes.) Bizonyos esetekben leegyszerűsíthető (pl. a biliárdgolyók ütközésének fizikája), de többnyire sok szempontot kell egyszerre figyelembe vennünk, hogy megértsük a működését. Egy erdő életének megismerése „777” tényező összetett vizsgálatát igényli. És még ennél is többet, ha előnyös és fenntartható módon akarjuk megváltoztatni!

Egy ország működése – s főleg fejlődési irányának megtervezése – nagyon összetett. Az energiatermelés drasztikus átszervezése – amit Paks tervezett bővítése jelent – végeláthatatlan következményekkel jár. Megváltozik az ország energiatermelésének és energiafelhasználásának struktúrája, ez hat az energiaszektor teljes vertikumára, más erőművek sorsára, az ott dolgozók életére, az adott települések fejlődésére (vagy éppen sorvadására), munkahelyek létesítésére és megszűnésére, a közlekedési hálózat elkerülhetetlen átalakulására stb. Vagyis millió ember életére. És akkor még nem beszéltünk az atomerőműből kikerülő veszélyes hulladékokról, hiszen azok sorsa is kérdéses.


20140123-victora6.jpg

5) KÖVETKEZTETÉS

Nem általában az atomenergia ellen szólok. Az, hogy miféle energiafajtákat használunk vagy nem használunk, bonyolult mérlegelés kérdése. Minden energiatermelés (és -fogyasztás) környezetterhelő. Minden energiatermelő módnak vannak veszélyei és ártalmai. Lehet, hogy a megtermelt energia mennyiségéhez arányítva Paks kevésbé ártalmas, mint a visontai hőerőmű. Tehát mérlegelni kell. Sok szempontból. Rendszer-szemlélettel. Előre gondolkodva a lehetséges következményeken. A távoli és áttételes következményeken is. De a döntés során teljes mértékben mellőzték ezt a gondolkodásmódot – vagyis Orbánék elképesztő felelőtlenségén háborodtam fel, s nem azon, tervezzük-e a jövőben az atomenergia alkalmazását.

fotók | 500px.com | flickr.com

Victor András írásai a blogon | Victor András írásai a Liget folyóiratban


20140123-victora7.jpg

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
50 komment
atom orbán viktor természet putyin energia próza paks ökológia victor andrás

Ajánlott bejegyzések:

  • Birtalan Ferenc – PRONTO Birtalan Ferenc – PRONTO
  • Gábor Zoltán – KARÁCSONYI KÍSÉRTETJÁRÁS Gábor Zoltán – KARÁCSONYI KÍSÉRTETJÁRÁS
  • Handi Péter – KUKAC Handi Péter – KUKAC
  • Hon a hazában | KÖNYVBEMUTATÓ Hon a hazában | KÖNYVBEMUTATÓ
  • Hon a hazában | Tamkó Sirató Károly – A BOLYAI UTCA Hon a hazában | Tamkó Sirató Károly – A BOLYAI UTCA

A bejegyzés trackback címe:

https://ligetmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr815777967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔batyu♔ 2014.01.23. 18:30:47

Paks bővítése kb. 15 éve van napirenden. Mire nem volt időd ezalatt?
Válasz erre 

őrkutya2 2014.01.23. 18:35:08

@♔batyu♔:

ne ködösíts. A kormányzatnak (és nem nekünk) nem volt ideje felmérést készíteni, pl. arról, hogy ha a most elköltendő hitelnek a feléből megpakolják az összes magyar lakóház tetejét kollektorral és kicserélik a nyílászáróit, mekkora megmaradó energiaigény várható. A Századvég Gazdaságkutató szerint valószínűsíthető a 60%, ezt kellett volna verifikálni először.
Válasz erre 

ember100 2014.01.23. 18:43:57

@♔batyu♔:
Helló !
Ja ezért rohant ki a Népünk Dicső Vezérlő Csillaga Aki Elhozza az Elektromot , ki Putyinhoz suba alatt megkötni egy ekkora szerződést !
Már megint nem vetted be a gyógyszered ? :)
Válasz erre 

zobod 2014.01.23. 18:48:32

@őrkutya2: a napkollektor és a szélkerék csak mellékes, azzal nem érdemes foglalkozni komolyan Magyarországon. Itt nem fognak London Array jellegű farmok épülni, mert nincs hova.

Ami viszont kicsit engem elbizonytalanít most az atomprojekttel kapcsolatban, az a palagáz EU-s jövője. Ha engedélyezik a kitermelést, és a rendelkezésre álló technológiával kitermelhető gázmezők kiaknázása megkezdődik, az nagyon lenyomja a gáz árát, és akkor tényleg nem biztos, hogy ennyire sürgősen neki kell állni a paksi bővítésnek.
Válasz erre 

kamuregélő 2014.01.23. 19:09:49

Tipikus dezinformáló cikk hatásvadász képekkel és egyetlen egy téves gondolatból van levezetve (hogy Paks fogja adni az energiatermelés 80%-át).

1. Nem bővítés, hanem a meglévők cseréje. 2032-2037 között szépen leállítják a meglévő négy blokkot, ezzel kiesik 2GW-nyi termelés a magyar gazdaságból. Ezt pótolná a két új blokk (illetve megtoldaná még majdnem egy meglévő reaktornyival.

2-3-4. Innen kezdve már bukik a második érved. Másrészt ugyanúgy maradni fognak a meglévő erőművek (illetve, abból is 1-2 csereérett), arról nem is beszélve, hogy egy atomerőmű kizárólag alaperőműnek jó, csúcserőművi feladatokra továbbra is alkalmatlanok. (Erre legjobb a gázturbina, mert könnyen felpörgethető - mellesleg nemrég adtak át egy 400MW-s gázturbinás egységet itthon.)

4. Egyébként oroszok viszik a kiégett rudakat vissza. (Miért van olyan érzésem, hogy idővel azok még valakinek nagyon sok pénzt fognak érni?)

A képekre meg: a két hűtőtornyos képhez meg csak annyit fűznék hozzá, hogy roppant hatásvadász, ahogy ereszti ki magából a felhőket és szennyezi a környezetet...
...vízgőzzel. Az persze, hogy olyat csak oda építenek, ahol nem tudják az erőművet valami nagyobb víz mellé rakni (legyen az akár foszilis, akár nukleáris), azt most hagyjuk.

Paks bővítése/cseréjét meg annyira nem a semmiből jött, hogy 2009-ben 330 igen szavazattal (10 tartózkodással és 6 ellenszavazattal) megszavazta a Parlament.
Válasz erre 

kamuregélő 2014.01.23. 19:12:49

@zobod: Naja, csak kérdés, hogy mennyi CO2 kvótát kell majd hozzá venni...
Válasz erre 

7tom 2014.01.23. 19:17:09

@őrkutya2: Nem a háztartások fogyasztják el a villamosenergia döntő többségét, így nem megoldás sem a spórolás, sem az időjárás függő energiatermelés, az atomenergia kiváltására, amit csak szén, vagy gáz képes helyettesíteni, gazdaságosan, ezt kell mérlegelni.
Válasz erre 

vider 2014.01.23. 19:34:32

Paks bővítésével nekem egyetlen gondom van, a szar kommunikáció.. és ez a kormány hatalmas buktája.. Teljesen logikus a bővítés, teljesen logikus h az oroszok. Már korábban leírták mások, hogy a közhiedelemmel ellntétben 10+ éve napirenden van és a parlament már évekkel ezelőtt megszavazta (magyarul: a nép felhatalmazta a mindenkori kormányt), hogy bővítsék.

DE! Ezt nem úgy kellett volna bejelenteni, hogy Viktor hazatelefonál Putyin előszobájából, hogy bővítjük Paksot, tender nélkül, hitelből... Mert ebből a választó semmi mást nem ért, mint hogy ugyan azt csinálja Viktor Király mint elődjei..

Egyébként a hiányzó hatástanulmányokról és konzultációról annyit, hogy kurvára nem hiányzik semmi.. és ha már a kedved szerző vette a bátorságot, hogy íre egy ilyen ál-szakértői cikket, legalább ennek nézett volna utána.

Aki meg nekiáll itt panel nyílászárócserézni meg szélkerekezni, annak üzenem, hogy nem bonyolult utánaszámolni, hogy pontosan hány szélkerékkel lehet kiváltani egy atomerőművet.. Elárulom: egy átlag szélkerék magyarországon kb. 1 MW-ot tud, Paks jelenleg 2 GW-ot termel. Szóval várnám a válaszokat, hogy hová pakoljunk be 2000 db szélerőművet.. Vagy inkább napelem? Kb. 200x annyiba kerülne mint megépíteni az új Paksot és kb 10-ed annyi ideig termelne áramot.. Vízierőmű? Melyik sebesfolyású folyónkra? Ja, hogy nincs olyan.. Akkor barátaim marad a Széles Gabika energeiacellája..
Válasz erre 

7tom 2014.01.23. 19:39:44

@vider: A szélkerék nálunk kb. 20-25%-os kihasználtsággal működik, Paks 90%-al, ergo Paks kiváltásához minimum 7.2,de inkább 9GW szélerőmű kellene, és akkor még nincs megoldva az időnként előforduló 4-szeres túltermelés, és a szélcsendkor fellépő energiahiány problematikája.
Válasz erre 

Makkasz 2014.01.23. 19:45:54

Mi a bajom nekem?

Kedves Vezetonk titokban nagyszeru szerzodest kotott oroszokkal. A lenyege, hogy jovobeli magyar adofizetok penzebol megvalositjuk Europaba iranyulo orosz aramexportot.

mihazank.wordpress.com/

Mit adunk mi? Mi a magyar hozzaadott ertek? Penzunket, teruletunket, viseljuk osszes negativ externaliat es kockazatot. Csereben oroszoknak fizetunk hitelkamatot, toluk vesszuk a technologiat es kesobb alapanyagot, futoelemeket.

Mit adnak az oroszok? Technologiat verseny nelkul, 1000 mrd Ft megrendelest Kozgepnek, dusitott urant.

Mi majd exportalunk tiszta es olcso aramot nyugatra, koltsegeket es kockazatokat viselve, Europa szvazifoldjekent.

Azok, melyekhez hasonlot a meg a Fold nem hordott a hatan, eddig 6.700 mrd Ft ertekben vallaltak kotelezettseget gyermekeink terhere. 3.000 mrd Ft a nyom nelkul elkoltott nyugdijpenz, 3.700 mrd Ft atomeromu. A nepesseg pedig csokken es oregszik, egyre kevesebb megnyomoritottra jut egyre tobb teher. Orbanek es a tobbi oligarchacsalad reg nem lesz ebben erintett. A merhetetlen nyomort hagyjak maguk utan. Nezz ra szelid gyermekedre, o lesz aki visszafizeti az adossagot es eltartja a nyugdijasokat.

A titokban szerzodott atomeromu egyetlen elonye az ujabb ellophato forras. Manyup megvolt, afa, megvan, EU penzek beterelve, de meg kell.

Nezzuk meg mit old meg Paks bovites:

Energiafuggetlenseg: nem, nincs uranunk.

Olcso energia: nem, dragabb lesz mint valaha.

Megujulo, fenntarthato: nem, nincs uranunk, dusitonk, a keszlet veges.

Munkahelyek: 300

Pozitiv kornyezeti hatas: nem, bar CO2 kibocsatas jelentektelen, ugyanakkor a szukseges Duna vizlepcsok termeszeti katasztrofaval fenyegetnek. Nincs olyan szakertoi csoport a vilagon, akik szerint, a kockazatokat, hulladekelhelyezest figyelembe veve azatomenergia kornyezetbarat lenne.

Egy helyen lesz orszag elektromos energiatermelesenek 100%, nem szabalyozhato modon. Ingyenaramot adunk majd szomszedainknak adofizetoi penzbol dragan epitett eromuvunkbol. Miert ingyen? Mert szomszedos orszagok nem adjak majd fel sajat, akar dragabb kapacitasaikat, pont fuggetlenseguk biztositasara.

Meghibasodik, nincs alapanyag, az orszag lekapcsolva. Katasztrofa eseten nem nagy terulet valik lakhatatlanna, hanem egy nemzet kapja meg az utolso dofest (Csernobil 150.000 km2-t erintett kozvetlenul).

De nezzunk egy alternativat, a biomasszatermelest:

Eves termes
(ennek haromszorosa is elerheto) 14 t/ha
Futoertek 4 MWh
Futoertek
hektaronkent 62 MW/ha
Eromu hatasfok 45 %
Hektaronkenti villamos
energia 28 MW/ha
Paks II tervezett kapacitas 3700 mrd Ft-ert 2200 MWh
Paks II eves termelese 19272000 MWe/ev
Szukseges terulet 687736 ha
Szukseges terulet 6877 km2
Szukseges terulet Magyarorszag osszeshez kepest 7.4 %
Szukseges terulet Magyarorszag jo minosegu mezogazdasagi teruleteihez kepest 15 %
A szukseges terulet tovabb csokkentheto a marginalis mezogazdasagi teruletek hasznalataval, ill. a hagyomanyos mezogazdasagi hulladekok (kukoricaszar, szalma, stb.) felhasznalasaval.

Elonyei:

Energiafuggetlenseg: igen, sajat orszagunkban, minden hozzaadott ertek a mienk.

Megujulo, fenntarthato: igen, idok vegezeteig. Kornyezetbarat, szendioxid semleges.

Munkahely: 30.000

Nincs eladosodas, a projekt az igenyekhez igazodva, sok kisebb biomassza eromuvel valosul meg.

A kis eromuvek altal termelt ho futesre hasznosithato, nem a Dunat futjuk vele (eromuvek ho-elektromos termeles aranya 55-45%).

Nem kerul adofizetoi penzbe, nem gyermekeink fizetik meg. Nem kell kamatot sem fizetni.

Helyi kezeleseben, helyi gazdak termelesebol, helyi munkaerovel, akar magan, akar reszben EU penzbol valosul meg.

Hatranya: nincs politikusok es oligarchak altal ellophato hatalmas penzosszeg.

Biztosan lehet ennel jobbat is.
Válasz erre 

7tom 2014.01.23. 19:57:51

@Makkasz: No és mond a búza, vagy a kukorica helyett termelnél áramot a földeken, mert ugye az a 600 ezer hektár a másik oldalon kiesik. Az atomenergia könnyen eltárolható, és akkor nem kell egy KWh-t sem exportálnunk, hanem helyette import gázt válthatnánk ki, csak építeni kellene még SZET-eket is.
Válasz erre 

Egyallampolgar 2014.01.23. 20:03:31

@kamuregélő:
"Paks bővítése/cseréjét meg annyira nem a semmiből jött, hogy 2009-ben 330 igen szavazattal (10 tartózkodással és 6 ellenszavazattal) megszavazta a Parlament."

Nem. Az országgyűlés "létesítésének előkészítését szolgáló tevékenység megkezdéséhez."

Arról senki nem szavazott, hogy egy eladósodott állam, 30 év múlvára egy elavult technológiát titkos keretek között Putyinúnióval tovább görgessen.
Válasz erre 

Makkasz 2014.01.23. 20:03:41

@7tom: Ennel joval tobb terulet (15%) van parlagon ma is.

Nem szamoltam a kukoricaszarral, mezogazdasagi hulladekokkal, szerves hulladekokkal.

Nem csak a jo, hanem marginalis (Buzanak, kukoricanak alkalmatlan) teruletek is jok biomassza termelesre.

Hazank teruletenek 49%-a jo minosegu termofold.

Sajat adottsagainak, lehetseges magyar hozzaadott erteket vagjuk sutba a kiszolgaltottsagert.
Válasz erre 

Egyallampolgar 2014.01.23. 20:05:27

@7tom:
Az atomreaktor szemetével jelenleg nem lehet mit kezdeni. A középtávon lebomló hulladékokat Bátaapáti 10 000 évig kezdte meg őrizni. Az sok idő ám a technika világában.
Válasz erre 

űrszelvény (törölt) 2014.01.23. 20:06:13

"Hanem a szakmai szempontok! Nem is az energetikai kérdések, hanem a fenntarthatóság és az ökologikus működés szempontjai."

Már amennyiben szakmainak tekinthető egy olyan, nevezzük úgy... értekezés, amely figyelmen kívül hagyja azt a kicsit sem jelentéktelen tényt, hogy a jelenlegi és az új blokkok csak egy meghatározott ideig üzemelnek együtt, ezt követően a régi blokkokat leállítják. Mindeközben több, jelenleg még üzemelő hőerőmű is ki fog hullani a rendszerből.

Ilyen durva csúsztatások után van értelme egyáltalán tovább olvasni?

A többi meg csak egy szép (már-már szakmainak ható) szavakba öntött ömlengés a semmiről. Mindez megtoldva pár ad catedra megnyilatkozással és nem kevés olyan általánossággal, ami mindenki számára nyilvánvaló anélkül is, hogy erre külön bekezdést szentelne bárki is.

Az olyan apró logikai gikszereken már fent sem akadok, hogy a posztoló aggódik a hőerőművekben dolgozó emberek munkahelyeiért, de ugyanakkor elsiklik afelett, hogy a Pakson élő emberek nagy részének az erőmű jelenti a megélhetést.
Válasz erre 

7tom 2014.01.23. 20:10:50

@Makkasz: Tévedsz, nem sok föld van parlagon, másrészt ma is ebből állítjuk elő a megújuló energia nagy részét, elégetjük a mezőgazdasági hulladékot, de még az erdőket is.
Válasz erre 

Larry Silverstein 2014.01.23. 20:13:41

'gyakorlatilag titokban, egyeztetés, előkészítés, hatástanulmány nélkül tette.'

Ez külünüsen vicces, tekintve a 2009es parlamenti határozatot a témáról, ami előtt már jóval folytak az egyeztetések.

Ezt az a 30 blogger, aki előtted szintén write only-ban megírta a leckét, szintén elfelejtette valahogy.
Válasz erre 

7tom 2014.01.23. 20:14:09

@Egyallampolgar: Ez probléma, de kezelhető, a 10 ezer éves őrzést ne úgy képzeld, hogy biztonsági őrök ülnek a hulladék felett évezredekig, hanem kibányásznak egy lyukat a föld alatt, ahol elhelyezik a nem feldolgozható hulladékot, majd lezárják, és bebetonozzák.
Válasz erre 

J.László 2014.01.23. 20:35:07

Persze. Az atomerőművek általában titokban, egyeztetés, előkészítés, hatástanulmány nélkül szoktak épülni. A kedves blogoló ebből persze kimaradt, aztán most itt hisztizik nekünk, mint egy kamaszlány.
Válasz erre 

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.01.23. 20:40:27

Istenem, már megint ez a baromság. Azt még meg tudom érteni, hogy valaki a szerződés körülményeit firtatja. Bár ez is egy 2009 óta tartó folyamat betetőzése( Gyurcsány parlamenti beszéde paks kapacitásának kétszeresére növeléséről, az üggyel kapcsolatos népszavazás elvetése, Bajnai 2010 eleji tárgyalása az oroszokkal, a 2011-es energiastratégiában a paksi bővítés tervének parlament általi elfogadása).
Mindegy most nem is ezzel akarok foglalkozni, de ÉRTSÉTEK MÁR MEG BARMOK, PAKSOT NEM LEHET KIVÁLTANI NAPELEMEKKEL MEG SZÉLKEREKEKKEL ha a jelenlegi fogyasztási szokásainkat vesszük alapul, ez egyszerűen hülyeség. Amikor az egyre növekvő háztartási igények mellett villamosenergia üzemű tömegközlekedést, és távközlési rendszereket kell fenntartani. Egyszerűen a jelenlegi fogyasztási rendszerünk a nukleáris energiatermelés következménye.Az egész zöld ideológia tarthatalanásga már abban is megmutatkozik hogy egyszerre favorizálja az elektromos autókat, és az erőművek leépítését.
Válasz erre 

fülesboci 2014.01.23. 21:13:58

Mit mérlegelsz blogger , pénz nélkül? Kibaszásból rád biznám az ország energiaellátását
Válasz erre 

fülesboci 2014.01.23. 21:14:43

@zobod: csak pénz nics rá-
Válasz erre 

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.01.23. 21:24:11

Csupán a kérdés az, hogy kell-e atom.

Ha kell akkor az oroszok megkerülhetetlenek.
Egyszer próbálták az oroszokat megkerülni egy Paksi szervíz kapcsán az erőmű létezése óta.
Egy Francia-Német cég vállalta magára a feladatot, ami munkálatok meglehetősen nagy üzemzavart okoztak, amit aztán az oroszok hoztak helyre.
Aztán ott van az urán, ami szintén nem megkerülhető.

SZóval ha atom, akkor az oroszok megkerülhetetlenek, ezt minden 80IQ feletti ember vágja.

Márpedig a többség (cirka 90%) szerint kell atom, hisz nem elhanyagolható az a 45%-nyi energia amit Paks termel nekünk kiszolgáltatttságilag.

Szóval ez az oroszozás Paks kapcsán pusztán és kizárólag egy összellenzéki Bullshit.

Ha nem lesz más fogás, akkor bukta.
Már az ellenzéknek.
Válasz erre 

Vizilabda 2014.01.23. 21:44:52

Nem az a baj hogy atom meg orosz, hanem hogy alattomosan és drágán (csinálta). Na meg egy kissé megalomániás, az elmebeteg vezér elvtárs. Megkérdezett szakembereket? Vagy olyan nagy szakember, mint Kim Dzsongun, aki a vadászpilótát is kioktatja? A mindentudó és mindenható, az élő isten. Húsvétkor lesz -e büntike?
Válasz erre 

Hannibal ante portas 2014.01.23. 22:06:17

@őrkutya2: igen, csakhogy: ki adna erre hitelt, 30 évre?
Válasz erre 

Normális 2014.01.23. 22:09:03

Victor András blogger: persze, hogy az ELTÉ-re járt.
No comment :(
Válasz erre 

Gyűrött Papír 2014.01.23. 22:10:52

@♔batyu♔: "Paks bővítése kb. 15 éve van napirenden. Mire nem volt időd ezalatt?"

Az, hogy 15 éve várok arra, hogy dugjak, nem jelenti azt, hogy amikor eljön a nagy pillanat tudni is fogom mit hogyan kell csinálnom. :)
15 év alatt annyit változik világ, hogy csak na! (Ma például a ruszkik jöjjetek haza a jelszó.)
Válasz erre 

Hannibal ante portas 2014.01.23. 22:16:15

@Vizilabda: hol itt az alattom és mitől drága? Nézz körül a többi épülő (pl. Finnország, Roszatom, 6 Mrd €).
Azután, érdemes egy kicsit észheztérni:

www.origo.hu/itthon/20140122-a-paksi-atomeromu-bovitese-a-wikileaks-altal-kiszivarogtatott-amerikai-taviratokban.html

magyarhirlap.hu/paks-alsagos-az-ellenzeki-tamadas

mno.hu/ahirtvhirei/wikileaks-a-szocik-is-az-oroszokkal-bovitettek-volna-1206860/

Akkor hát mire föl ez a hisztéria?
Válasz erre 

Piréz Atya 2014.01.23. 22:20:55

....inkább egy Pershing a tanyámon, mint egy orosz az anyámon...1984
Válasz erre 

Gyűrött Papír 2014.01.23. 22:21:15

@7tom: Állítólag népszavazást szerettek volna, hiszen mégis csak atom. Kormányon már nem szeretnék. Én pl nem tudtam, hogy hétfőre lesz paksi bővítésünk.
Azt igen, hogy ment korábban OV szabadságharcmegvédeni Brüsszelbe. Arról volt bejelentés dögivel.
Válasz erre 

Normális 2014.01.23. 22:52:22

@Gyűrött Papír: Magyarország nem olyan gazdag, mint Németország, hogy merő lelkifurdalásból-agymosottságból energiapolitikai öngyilkosságot kövessen el.
(a németek amellett, hogy több évtizede módszeresen halasztják ki saját fajtájukat, ráadásul azt is elhatározták, hogy Franciaország kezébe teszik le kényre-kedvre saját energiaellátásukat). Persze, ha az "atomáram" francia, úgy már jó a német zöldeknek...
Válasz erre 

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.01.23. 23:09:22

@Vizilabda: Drágán? Épp ma hallottam, hogy az előző vezetés által erre a célra felvenni tervezett hitel (IMF, EBRD stb.) drágább lett volna, ráadásul résztulajdont kaptak volna a hitelezők. Egyébként a 10 milliárd az orosz állami hitelkeret meximuma.
Válasz erre 

Zakk (törölt) 2014.01.23. 23:15:35

Volt egyeztetés
Nem drága, sőt olcsóbb mint mással építeni.
Van hatástanulmány, és van társadalmi támogatottság.
Az hogy neked és barátaidnak, értsd, elv vagy párt társak..hhmmm így jártál.
Válasz erre 

Egyallampolgar 2014.01.23. 23:23:46

@7tom:
Jaj de kedves megjegyzés :) Olyan nagyon nem lehet lezárni, mert 10 évente kell az egész tárolót ellenőrizni, időnként újabb adagokat kell vinni.
10 000 év sok ám. Addigra egy tetszőleges földtani eseményben ropivá törhet a betont gödör és a gyilkos hulladék már ott van az ívóvízben. 10 000 éve Egyiptomban még homokvár sem volt.
S eleve mennyire korrekt dolog ilyen örökséget hagyni a következő nemzedékekre?
Válasz erre 

Normális 2014.01.23. 23:31:53

@Egyallampolgar: tudod, mi a "nem korrekt"??
Maximum párszáz millió helyett 7 milliárdnyian lakni a Földet!
Ha gondolod, kérjünk majd elnézést unokáinktól-dédunokáinktól, hogy éltünk, illetve egyáltalán megcsináltuk őket...
Válasz erre 

jogalany 2014.01.24. 00:45:23

Az írás tendenciózusan atom energia ellenes?
nem az, mert nem általánosságban ír, hanem csak a bővítés ellen. Így indokainak nagy része semmis, mert már minden kockázatával együtt van atomerőmű, II.-es tipus.
Ami majd 5-6 év múlva épülni kezd az a legbiztonságosabb III.-as tipus.
Az ezekből kikerülő fáradt "üzemanyag" a IV.-es típusban már felhasználhatóak lesznek.
Most az egészet összemossák a Kijevi eseményekkel, szeretném emlékeztetőül, hogy Gyurcsány ráküldte a lovasrendőröket rohammal, kivont karddal a békésen gyalogló tömeg gyűlésről hazatérőkre. Ilyent az Ukrán elnök még nem tett. És nem hiszem, hogy Putyin is ilyenre utasítaná.
Mire a Paksi 4 db régi tönkra megy addigra az új kettő db üzembe áll..
Az atomerőmű kib fele költségen állít erő áramot a szenes, gázos, árhoz képest és 1/3 áron a zöld termelésű áramárhoz képest.
Vagyis az atom jogosultsága megkérdőjelezhetetlen, elvégre Kina évente ad át egy atomerőművet, biztosan nem ok nélkül.
Válasz erre 

hobb 2014.01.24. 01:09:19

Teljesen korrekt üzlet. Jól tette, hogy aláírta, mert a sok hülye csak vitatkozott volna évekig. Végre van egy tökös miniszterelnökünk. Meg a Lajosunk, az a zseni.
Válasz erre 

Január Herceg (2014) 2014.01.24. 07:07:00

@hobb: A Lajos csak egy technikai bonyolító, ő őrzi a pénzeszsákokat. Az irányító a szolnoki klán, a Nyerges fivérek meg az Orbánné.
Válasz erre 

Nemzeti Dohányos 2014.01.24. 07:29:35

Gyakorlatilag az összes pontban ugyan azt mondod el, egy hibás kiinduló adatból.

Paks az áramtermelés 40%-át adja. A felhasználásnak csak 30 körülit. A bővítés pedig helyettesítés, ugyan VÁRHATÓAN lesz 5-10 év, amíg együtt termelnek. De ezek után az sem biztos, hogy az összes blokk üzemidejét meghosszabbítják.
Válasz erre 

Nemzeti Dohányos 2014.01.24. 07:33:50

"Lehet, hogy a megtermelt energia mennyiségéhez arányítva Paks kevésbé ártalmas, mint a visontai hőerőmű. "

Energy Source Death Rate (deaths per TWh)
Coal electricity – world avg 60
Nuclear 0.04

Gratulálok.

"És akkor még nem beszéltünk az atomerőműből kikerülő veszélyes hulladékokról, hiszen azok sorsa is kérdéses."

Egyrészt benne van a szerződésben, hogy visszaszállítják, amit ha megszegnek, akkor a hitel visszafizetését kockáztatják. Másodsorban addigra termelésbe állnak azok az erőművek, aminek a harmadik generációsok kiégett főtőanyaga lesz az üzemanyaga.
Válasz erre 

Nemzeti Dohányos 2014.01.24. 07:36:25

@zobod: A palagázt azért lett érdemes kitermelni, mert nagyon megdrágultak a hagyományos források. Most viszont erősen lement az ára, kérdéses ez hogyan hat a még tervezési fázisban lévő (tehát drágább, mert a legolcsóbbal-legegyszerűbbel kezdtek) projectekre, Könnyen lehet, hogy a gáz ára 5-10 éves ciklusokban hullámvasutazni fog, ami PaksII 60 éves élettartamára egy a mainál jóval magasabb ÁTLAGÁRAT ad ki. Plusz a gázt mindig adott évben vesszük, ergo folyamatosan elinflálódva, a tőkekötlség viszont az elkövetkező tíz évben keletkezik, a törlesztés reálértéke folyamatosan csökken.
Válasz erre 

Nemzeti Dohányos 2014.01.24. 07:40:58

@Makkasz: Ezek így leírva mindig olyan jók, csak amikor a megyénkben megépült az első kis pöcs, csak fűtésre való biomassza égető egy 10 ezres kisvárosban, a környék minden forrását felzabálta, és a szomszédos országból kellett végül importálni fát. Mert a kukoricaszár is addig hangzik olyan jól, amíg nem kéne kifizetni az értékének kétszeresét, hogy valaki elszállítsa az erőműig.
Válasz erre 

Nemzeti Dohányos 2014.01.24. 07:55:17

@Vizilabda: Jobb lenne a lelkednek, ha a franciák bevállalnák 1500 milliárdért, hogy megnyerjék a tendert, majd a végén nyújtanák be a 4500 milliárdos számlát? Finnekkel ezt csinálták, következőt már az oroszok építik, tender nélkül.
Válasz erre 

Mészáros Laci 2014.01.24. 08:03:43

de ha titokban döntött, akkor honnan tudod, hogy hatástanulmány nélkül és felelőtlenül?
Válasz erre 

Mészáros Laci 2014.01.24. 08:06:28

@Nemzeti Dohányos:

a meghosszabbítás gazdasági kérdés, mert a procedúra nem drága, utána pedig jön a csövön az áram. csak meg kéne venni egy komolyabb hegyet Ausztriában, hogy betolhassuk a tízforintos éjszakai áramot egy szivattyús energiatározóba, majd onnan eladjuk csúcsidőben harmincért.
Válasz erre 

HunMag 2014.01.24. 08:16:10

Ligetlakó: azért akadnak lyukak az érveidben...

" Nyilvánvaló mértéktelenség, hogy (a hírek szerint) Paks a bővítés után a hazai elektromos energia 80%-át adná. "

- téves "hírek", ugyanis az első 2 blokkot ugyanakkor le kell zárni...

" Az energia-ellátásra is érvényes, hogy a „monokultúra” sérülékeny. Energiahordozókban szegény ország nem teheti meg, hogy elektromos energia-termelését egyetlen vágányra állítja, s nem foglalkozik az áram további forrásaival (hőerőmű, vízienergia, napenergia, biomassza stb.). "

hőerőmű, biomassza - felejtsd el, a széndioxid kibocsátási kvóták eladásával
sikerült a széndioxid kibocsátási lehetőségeket minimálisra " elk...ni, nem kisit, nagyon...)

vízienergia - sík területen ???, a bősi erőmű káros hatásait és lehetséges katásait pontosan még ma sem ismerjük...

szélenergia - ha állandóan fújna...

napenergia - éjszakai áram ???

a megújuló energiák tárolása, a meglevő rendszerhez való biztonságos illesztése még messze nem megoldott, ugyanaz a probléma, mint a villanyautónál, amíg az energiatárolás, forradalmian új akkumulátorok segítségével nem oldódik meg (talán a nanotechnológia itt is fog segíteni a későbbiekben) addig nincs valódi áttörés...

Németország, aki az éllovas volt, épp most jelentette be, hogy jelentősen csökkenti a megújuló energia termelésből származó villamosenergia átvételi árát, nem hülye gyerekek, kezdenek rájönni, hogy a zöld álmodozás és való világ még nem mindig esik egybe...

" népszavazás "

ebben az ügyben ???

amikor a tényleges szakembereknek sincs
egységes véleménye, majd a zemberek eldöntik...

na neee...

együnk sz...rt, 10 milliárd légy nem tévedhet !!!

ennél kisebb ügyben sem tudtak volna ésszerűen dönteni, vegyük csak az alkotmány ügyét, szerinted azok közül, akik mondjuk a régi alkotmányt bírálták, hány ezrelék olvasta el a szövegét, hallgatta a bal- és jobboldali megmondó hülye gyerekek idióta szövegét, és az alapján mondott véleményt...
Válasz erre 

HunMag 2014.01.24. 08:23:40

@kamuregélő: 4. pont, azért viszik el a kiégett fűtőelemeket, mert PLUTÓNIUMOT tartalmaz,
PLUTÓNIUM - ATOMFEGYVER érted....
Válasz erre 

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.01.24. 12:42:17

@HunMag: Hi-hi, mintha nem lenne elég plutónium a birtokukban a szétszedett, hatástalanított atomfegyverekből.
Plutóniumot egyébként is szaporítóreaktorokban szokás tenyészteni, nem pedig kiégett fűtőrudakból kinyerni.
A kiégett uránt egész másra használják.Rendkívül nagy ugyanis a fajsúlya. Az amerikai hadsereg páncéltörő lövedéket készít belőle tankjai számára, ezenkívül az A10-es harckocsivadász repülők gépágyúlövedékeinek feje is ebből készül.
Válasz erre 

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.01.24. 13:37:20

A postban több tucat durva csúsztatás van. Az egyik legfontosabb szempont az, hogy az egyeztetés hiányáról beszélt. Nem pusztán a 2009es döntést fogom említeni, vagy éppen az azt megelőző szakmai vitát, ami kapcsán eldőlt: Atomerőmű kell.

Nem csak azt fogom megemlíteni, hogy erről Putyinnal is régóta tárgyalunk, és az egyes reaktor típusok összehasonlítása is megtörtént.

Nem csak azt említem meg, hogy ahhoz, hogy Paks I leállítására biztosan kész legyen Paks II egy esetleges komolyabb csúszással is számolni kell, és a két erőmű párhuzamos üzemeltetése a tervben ennek köszönhető. Így a túlzott centralizáció vádja baromság (ebben az időben amúgy lehet exportra termelni).

Ezzel pedig a diverzitás és specializáció kérdésében is kiderül, hogy mégsem úgy van a dolog ahogy a post leírja. Ez pedig gond. Mert így az itt leírtak megalapozatlanok. Ellenben az energiahordozókban szegény országok sokszor figyelmen kívül hagynak bizonyos energiaforrásokat. Nem véletlenül. Mellesleg a természeti példák kapcsán javaslom a természetes szelekció átgondolását.

A szélsőséges diverzitás elleni ellenérvként mondjuk: Miért nem jó élőhely Magyarország a jegesmedvének vagy az oroszlánnak kérdés megértését.

A specializáció kapcsán viszont könnyű felismerni, hogy a következő erőmű csere nem örökli meg a mostani specializációnkat, így a specializáció evolúciós hátrányai energetikai hálózatokra nem vonatkoztathatóak. Bezzeg az előnyei igazak lehetnek.

Megjegyzem a gazdaságban pl. a monokultúra a hatékony sokszor. Lásd egységes járműparkok...

A rendszerszemlélet kapcsán fontos megemlíteni, hogy az átszervezést pont Paks pótlásának elmaradása, vagy a drasztikusan más módon való pótlás jelentené.

De például azt is meg kell említeni, hogy a rendszer szintű tervezés pont az erőművi kapacitások bővítése mellett szól. Ugyanis a helyi energia "termelés" (belső égésű motor, gázfűtés) helyett az erőműben, tisztábban megtermelt áram felhasználása (elektromos autó, villanymozdony, hőszivattyú, napkollektorokhoz szükséges közeg keringetését végző szivattyúk) az a rendszer szintű változás amihez Paksot igazítani kell.

Azaz Paks cseréje kapcsán, ha a teljes erőművi hálózatot nem akarjuk átgondolni, pont olyan arányban kell nagyobb erőművet építeni, amilyen arányban az áramfogyasztásunk nőt / nőni fog.

Ez pedig a bővítés szükségességéről szóló döntés, a szóba jöhető reaktor típusok leszűkítése kapcsán már megvizsgált dolog. A mostani elvi döntés pedig minimális változást hozott.

Lásd még: valasszunk.blog.hu/2014/01/24/holnap_tuntetes_paks_kapcsan
Válasz erre 

Noname Watanabe 2014.01.25. 18:40:17

Teljesen mindegy, hogy Orbán vagy Gyurcsány vagy Mesterházy - a mai magyar politikai elit atombarát. Jobbiktól Munkáspártig.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

ligetmuhely.com | ONLINE FOLYÓIRAT

300x330-blog-ajanlo.jpg

Ajánló

  1. Nacsinák Gergely András – AKHILLEUSZ PAJZSA, AVAGY A KÉPTELEN REKONSTRUÁLÁSA
  2. e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014]
  3. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ROSSZ GYEREK | alkotói pályázat
  4. Victor András – PAKSI ÖKOLÓGIA
  5. pályázat | MÁS TÉRBEN
  6. ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES
  7. pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  8. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – HÁRMASÚT | alkotói pályázat
  9. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ARANYESŐ ÉS SZURKOS ÜST | alkotói pályázat
  10. pályázat | SÖTÉTBEN A HANGOK

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

LIGET e-könyvek

Belépés

Liget Műhely

A Liget folyóirat szellemi köréhez tartozó gondolkodók írásai különböző műfajokban. irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Linkblog

  • 1. Liget - a folyóirat online változata
  • 2. Szitakötő - a kíváncsi gyerekek lapja
  • 3. Levendel - gyűjtemény
  • 4. Kieselbach - galéria
  • 5. Gráfium - grafikai stúdió

Friss hozzászólások

  • Warga Marcell: Szép. (2019.12.01. 23:12) Varga Dániel - MÁSKÉNT UGYANAZ
  • Flórián Miléna: Ez jó volt... :) (2016.12.14. 20:06) Németh Bálint - KONYHANYELV
  • csd79: @Ligetlakó: Köszönöm! (2015.02.05. 10:15) pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  • KozáknéZsuzsa: Nagyon tetszik! (2015.01.02. 10:16) Birtalan Ferenc – PRONTO
  • Krisztina Szalay: Csodálatos tanárunk volt. A "jelentékeny, eredeti gondolkodó, megbízható tudós" jellemzést fájóan... (2014.12.15. 13:03) ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES

Naptár

június 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Rovatok

  • átellenből (4)
  • befejezni (2)
  • csoportképek (6)
  • elképzelem (8)
  • e könyv (28)
  • fény antológia (15)
  • festők (3)
  • földhözragadt fohászok (9)
  • folyóirat (1)
  • gömbhagyma (2)
  • görög (6)
  • hagymalevelek (36)
  • hon antológia (7)
  • idillia (3)
  • kavics (5)
  • könyvek (8)
  • kóroda (18)
  • menekültek (10)
  • nem semmi mesék (12)
  • orákulum (3)
  • pályázat (23)
  • rádió (3)
  • rémregény (17)
  • retro (90)
  • ringlispíl (16)
  • számvetés (10)
  • színek (10)
  • tényfékező (3)
  • test antológia (11)
  • törvényszerű (3)
  • tulp doktor (3)
  • véletlen helyek (3)
  • víz antológia (11)
  • wpp (9)

Címkék

1990 (5) 1992 (5) 1993 (5) 1994 (5) 1998 (6) 1999 (5) 2002 (6) 2004 (6) 2005 (5) 2006 (9) 2013 (9) 2014 (10) abszurd (290) ács irén (9) ács józsef (32) alkotó (7) állat (5) álom (12) ausztrália (5) balassa péter (6) bálint endre (27) barcsay jenő (11) beney zsuzsa (5) bene zoltán (5) bevándorlók (11) bevandorlok mellettunk (10) bíró zsuzsa (5) birtalan ferenc (14) budapest (7) búth emília (23) cigány (7) csengery kristóf (30) csillagok (5) csoportképek (6) egészségügy (27) éjszaka (5) elképzelem (8) ember (7) eső (5) esszé (5) ételek (8) e book (28) e könyv (28) fák (9) fecske csaba (9) fenyő ervin (14) fény antológia (15) férfiak (6) festmény (239) földhözragadt fohászok (9) folyóirat (15) gazdaság (26) géher istván (16) görög (6) görögország (5) gyerek (21) háború (6) hagymalevelek (36) hajléktalan (17) halál (32) handi péter (35) hatalom (5) hon antológia (9) hon a hazában (7) horgas béla (112) horgas judit (21) hórusz (8) idő (9) időjárás (13) internet (5) irodalom (9) iskola (8) ismeretterjesztő (7) jámborné balog tünde (40) játék (21) józsef attila (6) kállay géza (15) kállay kotász zoltán (12) kámán balázs (5) karácsony (5) kavics (6) kérdés (8) kert (8) kína (5) kókai jános (7) kommunikáció (53) konok péter (8) könyv (33) könyvek (12) kórház (20) kóroda (18) közlekedés (8) közösség (123) kutas józsef (52) kutya (5) lackfi jános (10) lányi andrás (6) létezés (175) levendel júlia (44) liget (119) liget szépe (5) manipuláció (5) márton lászló (6) mattis teutsch jános (6) média (5) menekültek (11) mese (11) mesterházi márton (20) muskovics marianna (6) nacsinák gergely andrás (61) nagy andrás (5) németh bálint (23) nem semmi mesék (12) nők (9) oktatás (11) olvasás (6) öregedés (11) ország lili (11) orvos (21) ősz (9) pályázat (23) petrik iván (23) polgár teréz eszter (7) politika (58) propaganda (14) próza (453) publicisztika (5) rába györgy (8) rasszizmus (5) reményi tibor (11) rémregény (17) rené margit (6) retro (95) richard quandt (25) ringlispíl (16) róma (5) roma (8) r várkonyi ágnes (6) shakespeare (7) sorozat (428) számvetés (10) színek (11) színház (8) szitakötő (17) szobor (8) szőnyi istván (7) tábor (6) tandori dezső (5) tárgyak (5) társadalom (15) tavasz (9) tényfékező (7) természet (81) test antológia (11) történelem (25) ünnep (5) utazás (17) vajda lajos (6) vallás (10) vers (288) victor andrás (8) video (17) villamos (7) vivian maier (9) víz antológia (11) vörös istván (7) world press photo (9) wpp (9) youtube (14) z karvalics lászló (22) Címkefelhő

e-könyv | BOOK&walk

Keresés

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2023. 25. hét (1)
  • 2015. 0. hét (2)
  • 2014. 51. hét (1)
  • 2014. 50. hét (2)
  • 2014. 49. hét (3)
  • 2014. 48. hét (1)
  • 2014. 47. hét (2)
  • 2014. 46. hét (3)
  • 2014. 45. hét (2)
  • 2014. 44. hét (2)
  • 2014. 43. hét (3)
  • 2014. 42. hét (3)
  • Tovább...
süti beállítások módosítása
Dashboard