irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Victor András - CSŐVÉGI GONDOLKODÁS

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
2011. május 31. - Ligetlakó


A fukusimai atom-katasztrófa nyomán – érthetően – világszerte felélénkült az energiatermelés jövőjével kapcsolatos eszmecsere. A japánok mellett most már pl. a németek is egyre határozottabban elfordulnak az atomenergia jövőbeli felhasználásától. De ha leállítjuk az atomerőműveket (vagy legalábbis nem építünk újabbakat), fokozni kell a hagyományos (azaz C-alapú) energiatermelést. Ez pedig elkerülhetetlenül növeli a levegő szén-dioxid szintjét, ami a globális melegedés miatt neuralgikus pont.

Sokféle elképzelést lehet mostanában olvasni arról, hogyan lehetne megakadályozni a hagyományos – égetéses – erőművek által produkált szén-dioxid levegőbe kerülését. Kísérletek folynak az erőmű-kéményeken kiáramló szén-dioxid „megfogására” (elnyeletésére, leválasztására, megkötésére), s arra, hogy az így leválasztott szén-dioxidot hova és hogyan lehetne minél olcsóbban és minél kevésbé baleset-veszélyesen „eldugni”. A folyamatot – angol rövidítése alapján – CCS-nek (Carbon Capture and Storage) nevezik, amely magyarul „CO2 leválasztás és tárolás”. [Mindkét kifejezés „gazdag” eredményt hoz, ha beütjük a keresőbe.]

 


Van, aki kimerült szénhidrogén telepekbe – vagy más, geológiai üregekbe – sajtolva tárolná az összegyűjtött (sűrített, nagy nyomás alatt cseppfolyósított) szén-dioxidot (pl. a MOL); más a tenger fenekére süllyesztené le korrózióálló acél-tartályokban, és így tovább. Ezekben a technikai megoldásokban két közös vonás van. Az egyik, hogy jelen tudásunk szerint kiszámíthatatlan környezeti következményekkel járnak. A másik – és elvi jelentőségű közös vonás –, hogy egyik sem tervezi a megkötött gáz hasznosítását.

Mindegyik csak abban gondolkodik, hogy miképpen lehetne „eltüntetni” a szén-dioxidot, az energiatermelő erőműveknek ezt a „salakanyagát”. „Csővégi” gondolkodásnak hívják, ha valaki nem azzal foglalkozik, hogy mi van valamely folyamat elején (mi menjen vagy ne menjen be a csőbe), hanem azon töri a fejét, mit csináljon a csövön kifolyó anyaggal. Ugye, világos, hogy ezzel a gondolkodásmóddal csak felszínes javulást lehet elérni; minthogy nem oki, csak „tüneti kezelés”? Az „alap-betegséget” így nem lehet meggyógyítani.

A természetes folyamatokra a ciklikusság jellemző. A kör-jelleg. Kicsit leegyszerűsítve a történést: a falevélből – „kör-utazás” után – megint falevél lesz:
falevél → avar → humusz → növényi tápanyag → falevél

Az ember termelési folyamatai azonban többnyire lineárisak. És egyirányúak. Amit a természetből elveszünk (pl. kibányásszuk vagy learatjuk), abból már többé nem lesz ugyanaz, mint volt. A nyersanyagokból termék és hulladék lesz. (Aztán a termékből is hulladék!):
bauxit → timföld (Al2O3) → alumínium → lábos → szemét
bauxit → vörösiszap → veszélyes hulladék



A jelek szerint még mindig nem tanultunk sem a más, sem a magunk kárán. Pedig az örvendetesen terjedő szelektív hulladékgyűjtés példáján is megérthetnénk, hogy csak akkor tud igazán működni a rendszer, ha a szétválogatott hulladékot nem eltüntetendő szemétnek, hanem egy következő termelési folyamat hasznos nyersanyagának tekintjük, s valaki valahol hasznosítja is.

A szén-dioxidnak – ha már nagy mennyiségben tudnánk begyűjteni – nagyon sok felhasználási lehetősége volna. (Lásd pl. a Nobel-díjas Oláh György „metanol-tervét”!) Ezeket kellene inkább kutatni, nem az „eltüntetés” módjait! De úgy látszik, még nagyon messze vagyunk az ökologikus gondolkodástól!

(fotó | MTI)

Victor András írásai a blogon | Victor András írásai a Liget folyóiratban

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
37 komment
közösség katasztrófa japán gondolkodás energia próza atomerőmű szén dioxid cunami vörösiszap victor andrás fukusima szökő ár csővégi

Ajánlott bejegyzések:

  • Szitakötő Irodalmi Kalandtábor 2023 Szitakötő Irodalmi Kalandtábor 2023
  • ligetmuhely.com | ONLINE FOLYÓIRAT ligetmuhely.com | ONLINE FOLYÓIRAT
  • Birtalan Ferenc – PRONTO Birtalan Ferenc – PRONTO
  • e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014] e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014]
  • Hon a hazában | Baka István – VÉGVÁRI DAL Hon a hazában | Baka István – VÉGVÁRI DAL

A bejegyzés trackback címe:

https://ligetmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr652939542

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hány atomerőmű van Japánban? 2011.05.31. 09:32:36

Marketing szempontból a fukushimai erőmű megépítésének és egyben tragédiájának az oka a túlpörgött fogyasztói társadalom mértéktelen energiaigénye volt. Legjobb tehát, ha megelőző jelleggel visszafogjuk magunkat. A lentebbi videón a belga kormány közs...

Trackback: Hány atomerőmű van Japánban? 2011.05.31. 09:28:07

Marketing szempontból a fukushimai erőmű megépítésének és egyben tragédiájának az oka a túlpörgött fogyasztói társadalom mértéktelen energiaigénye volt. Legjobb tehát, ha megelőző jelleggel visszafogjuk magunkat. A lentebbi videón a belga kormány közs...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KG2000 2011.05.31. 09:18:12

Először is nagyon üdvözlöm, hogy végre az index valós dolgokat is kirak a kezdőlapjára. A sok idióta Gréczy típusú bloggerek, 14 évet dolgozó mocskosszájú kommunista parazita nyugdíjas rendőrtisztek, a teljesen antidemokratikus Véleményvezér (mert névtelenül és CENZÚRÁZVA löki nagyon gyakran a hazugságait, ha nem is mindig) helyett ilyen blogok kellenek.

A témához:
Tévedésben van szerintem a blogíró: a japánok még egyáltalán nem atomellenesek, mint pl. a németek, akik, mint Ausztria pl. már évtizedek óta atomerőműellenesek, nyugodtan lehet mondani, hogy az atomerőműellenesség Németországban a legújabb vallás, amely kérlelhetetlen, az atomerőművek és üzemeltetői a SÁTÁN a számukra. Japánban szó sincs arról, hogy lenne akár egy terv is az összes atomerőmű leállítására, Németországban 2022-re le akarják állítani az összes atomerőművet.

Abban igaza van szerintem a blogosnak, hogy egyáltalán nem lehet kiváltani az atomerőműveket kizárólag megújuló forrásokkal, még Németországban sem, ahol pl. a tengerbe terveznek szélerőműveket.

Abban pedig különösen igaza van a blogosnak, hogy a CO2-vel kezdeni kell valamit. Itt a vegyiparnak vam óriási szerepe. Ahogy hallottam, a németek (jé, megint) pl. a műanyagelőállítás alapjává akarják tenni a CO2-t. Mindenestre a magyar kormánynak meg kellene fontolnia, hogy inkább a regeneratív elenrgiaelőálltást támogatja Paks bővítése helyett, és a vegyipart.
Válasz erre 

Vizibolha 2011.05.31. 09:18:38

Mivel a koolajbanyaszat pl. a zalai koalajmezon is co2 besajtolassal tortent, ez nem a vilag uj csodaja lenne... egyebkent maradjunk csak meg az atom mellett, annal tisztabb megoldas nincs.
Válasz erre 

Publius Decius Mus 2011.05.31. 18:22:10

A németek pár hónapja még az atomerőmű program hosszútávú tervei mellett szavaztak. Azóta volt Fukusima, de ennek nem szakmai újdonságai voltak, hanem politikai. A német választók túl sok TV-t néztek és most félnek cunamitól.

Ez butaság, de nekünk sem jó hír, mert ennyi atomerőmű leállítása után femegy az energia ára Európában. Már csak ez kellett! Viszont mi dolgozzunk keményen a saját új blokkunkon!
Válasz erre 

Daconick 2011.05.31. 18:23:33

@Vizibolha: Nos, hogy az atomnál tisztább megoldás nincs? Ezzel vitatkoznék kicsit. Az igaz, hogy ha semmi rendkívüli esemény nem következik be, akkor ez a fajta energiaelőállítási mód tiszta. De kizárólag csak az energiaelőállítás folyamata az. Viszont ha már a blog írója elővette a ciklikusság és a falevél példáját, akkor tegyük már meg ezt az atomra vonatkoztatva is! Ugyanis ő is, mint általában az atomlobbisták, azon a tényen nagyvonalúan átsiklanak, hogy a fűtőelemek nem csak úgy lesznek egy varázsütésre. Van egy életciklusuk: bányászat-dúsítás-energiatermelés-kiégés utáni elhelyezés. A fűtőelemekkel éppen az a legnagyobb probléma, amit az atomerőműveken kívül töltenek: " Mivel a fűtõelemben használat közben több hosszú felezési idejű vagy más bomlási termék, többek között plutónium-, cézium- és stronciumizotóp keletkezik, ezért a kiégett kazetták és a nagy radioaktivitású hulladékok (reaktorfedél és -tartály, a primer hűtõkör csövei) végleges tárolása olyan biztonságos, „atombiztos” technológiát és többszázezer évig (!) tartó állandó õrzést, valamint talajvízmonitorozást igényel, ami még a világon sehol nem megoldott".
Na most az egész technológia ehhez képest kb 60 éves. Azt pedig már nem is említem, hogy az erőművek elméletileg úgy túl vannak biztosítva, hogy több ezer év alatt következhetne be egy atomkatasztrófa. Ehhez képest az elmúlt 60 évben már volt 3 komolyabb, plusz még egy néhány, amit nem kötöttek az orrunkra.
Válasz erre 

gondold végig 2011.05.31. 18:24:19

Én is üdvözlöm a higgadt és tárgyilagos blogot!
A KG2000 által említett korrekciókat én is meg tudom erősíteni. Európában valóban Németország és Ausztria azok az országok, ahol komoly politikai erőt képvisel az „atomellenesség”. Igaz, hogy most Fukushima kapcsán Svájc is úgy döntött, hogy fokozatosan „kivezeti” az atomenergiát. A világban ezen kívül Ausztrália az egyetlen ország, ahol törvény tiltja az atomerőművek építését.
A CO2 felhasználásával kapcsolatban viszont a dolog nem ilyen egyszerű! Pl. az Oláh György-féle javaslat és módszer nem oldja meg az erőművekből (szén, olaj vagy gáz elégetéséből) származó CO2 eltüntetését, csak annak valamelyest késleltetett légkörbe juttatását jelenti. Ugyanis, a folyamat úgy zajlik dióhéjban, hogy a kibányászott szenet az erőmű elégeti - a CO2-t befogják – víz és kb. ugyanannyi energia felhasználásával, amennyit az elégetés nyújtott(!) metánt (vagy metanolt) gyártunk – ezt járművekben elégetjük és ezáltal a levegőbe eresztettük az eredetileg keletkezett teljes CO2 mennyiséget. Egy kicsit hasonló a helyzet más vegyipari felhasználás esetén is, mivel a vegyipari termékek (pl. műanyagok) előbb-utóbb (égetéssel, vagy természetes úton) lebomlanak, megintcsak CO2-t eregetve a levegőbe. Ezek a dolgok miatt nincs igazából más megoldás, mint a hosszú idejű tárolás, tehát a „csővégi” megoldások, amennyiben a fosszilis energiaforrásokat fel akarjuk használni. Itt mindenképpen az okozza a problémát, hogy a biológiai úton évmilliók alatt a fosszilis energiahordókban letárolt napenergiát „kiszabadítjuk” a kémiailag stabilabb CO2 formájában. Ha ezt vissza akarnánk alakítani pl. szénné (C), akkor ahhoz legalább ugyanannyi energiára lenne szükség, mint amennyit az elégetéssel nyertünk.
Az Oláh György-féle megoldásoknak csak ott lehet szerepe, ahol a metán megtermeléséhez nap vagy szélenergiát használunk és a CO2-t a levegőből szűrjük vissza. Ez az utóbbi folyamat (ugyan egyszerűnek látszik) igen problematikus, mert csak igen jelentős energiafelhasználással oldható meg. Ezt úgy lehetne pl. megspórolni, ha a metanolt égető járművek a megtermelt CO2-t közvetlenül összegyűjtenék (kipufogás helyett) és mindig annyi újabb üzemanyagot kapnának, amennyi megfelel a leadott CO2 mennyiségnek. Ezt a CO2-t felhasználva nap- vagy szélenergiával újra metanolt termelnének. Ez egy igazi körfolyamat lenne! Ettől – sajnos – eléggé messze vagyunk…
(Ezt már egyszer elküldtem ma reggel, de valami miatt nem jelent meg.)
Válasz erre 

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.31. 18:24:48

Mélyen igaz. Semmivel sem jobb a CO2 letárazása, mint az atomhulladéké.
De szerintem a helyzet ennél rosszabb: már eleve az égetéses technika maga is csővégi dolog.
És ha végre megszabadulunk a benzines autóktól és árammal közlekedünk, akkor a jelenleginél tízszer több energiát kell megtermelni az erőművekben.
Bírni fogjuk atomerőművek nélkül? Bírni fogjuk egyáltalán bárhogy?
Válasz erre 

yerico1 2011.05.31. 18:26:07

Sajna a magyarok csakis 2 alternatívában gondolkodhatnak: atom vagy szén.
Az atom esetében már beruházott az állam vagy 70 milliárdot a kis és közepes aktivitású hulladékok tárolóhelyére, azt már talán felesleges lenne bezárni. A nagy aktivitású meg menne vissza a volt uránbányákba, ott már nem sok mindenkit zavarna. (Na jó, persze ott is lennének jócskán munkálatok, mire oda le lehetne rakni. A lényeg, hogy itthon meg lehet oldani a tárolását).
Az alternatív energia esetében nem lehet komolyan venni se a szél, se a naperőműveket. A hálózatba fixen kell betáplálni, nem lehet, hogy ingadozzon. Ezért a teljes energiatermelésnek csak kb. 10%-a lehet olyan termelésből, ami nem garantálja a folyamatosan egyenletes termelést (pl. a vízerőmű az kvázi egyenletesen termel, a szélerőmű szélcsendben semmit, viharban meg mint a 2 ökör, amelyik letépte a láncát).
Egyszóval én az atom mellett vagyok, amíg lehet. Az energiaéhség nem csökken, jönnek az elektromos autók a benzinesek helyett, egyre több a klíma, az elektromos berendezés, kell az áram.
Válasz erre 

dr. trafik nomac 2011.05.31. 18:26:56

A Nemetek mar vagy 30 eve ellenzik az atomot, folyamatosan megy a keriteshez lakatolas, meg a vonat ala vessuk magunkat megmozdulas. Nem tudom mi a Nemetek baja az atommal, de most jol kicsesztek magukkal, viszont ez nem most kezdodott, sot nem is tegnapelott.
Sajnos atom ugyben az emberek meg butak, de meglepo, hogy nehany fizikus is atom ellenes, akik pedig tisztaban vannak a kockazatok mibenletevel, beszelgettem en is "zold" fizikussal, es egyaltalan nem mondott hulyesegeket, pl. szerinte sem veszelyes a sugarzas, de megis ugy gondolja, hogy a "megujulo" kell. Lehet meg egy villamosmernokit is elvegezhetne:)
Válasz erre 

belekotty 2011.05.31. 18:27:34

Khmm... khmm.. egy kicsit mérnöki fejjel kellene gondolkodni, hogy a széndioxidot hogyan is nyomjuk össze tárolható formában. Mert ehhez rengeteg munka kell. Elöször is levegőben égetjük el, vagyis olyan égésterméket kapunk aminek 80 százaléka nitrogén. Ezt az egészet kell sajtolgatni majd szétválasztani a kettőt. brutális térfogati munkák jönnek ki egyből. Ha még ehhez hozzászámítjuk a rossz hő-munka átalakítási hatásfokot, az összegzett gazdasági eredmény egy katasztrófa lesz.
Válasz erre 

gombperec hídlakó 2011.05.31. 18:28:14

Magyarország kivételesen jó helyzetben van geotermikus energia tekintetében, de a hasznosítás valahogy nem megy. Vajon mi lehet az oka?
Válasz erre 

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2011.05.31. 18:28:40

.... CO2-nek nagyon sok felhasználási lehetősége volna. (Lásd pl. a Nobel-díjas Oláh György „metanol-tervét”!)...

ezt jobban meg kellene nézni, mert OGY a metanolra alapuló gazdasága egy nagy energiaforrást feltételez, ami, ahogy ő látja, éppen az atomenergia.

Nagyon érdekes, hogy az ilyen típusú blogokban fel sem vagy nagyon kis hangsúllyal szerepel (nyilván még mindig olcsó az energia): az energia takarékosság. Radikálisan csökkenteni kell az energia felhasználást minden területen.
Erre egy nagyon jó próbálkozás a sikeres passzív majd aktívház projekt.
Másik oldalról -ha első látásra kényelmetlenebbnek tűnik is- ki kell szállni az autóból és buszra, vonatra ülni, illetve ilyen típusú fejlesztéseket preferálni.
Válasz erre 

Agent Cooper 2011.05.31. 18:29:05

A csőlátás kis mértékben ezt a cikket is jellemzi. A co2 kibocsátásnál sokkal nagyobb probléma, hogy egyáltalán miből lesz energia.
Márpedig erre a kérdésre nincs válasz. Illetve középtávon van: az olajnál/gáznál sokkal környezetszennyezőbb szénből, ez az egyetlen valós energiaforrás, ami maradt mondjuk a következő 30-40 évre.
Vízenergia röhejesen kevés, szélenergia nem elég semmire, fotovoltaikus energia kevés/sci-fi, fúzió sci-fi.
Válasz erre 

S'hark · http://nekedvan.blog.hu 2011.05.31. 18:29:30

Az a baj, a C-alapú energiatermeléssel, hogy eléggé véges az alapanyag. Kőolaj ugyebár egyre kevesebb van, ezt halljuk már egy ideje. Biomassza erőművek... Azért termesszünk növényeket, hogy elégessük? Ha végigmész májusban Magyarországon, mi a legtöbb növény? Repce. Mindent az energiáért. És szén sem sok van már. Szerintem is az atom a legtisztább. Vagy esetleg a hidegfúzió:)

A napelemek gyártásánál viszont h a minden igaz rengeteg nehézfémszennyezéssel kell számolni.
Válasz erre 

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2011.05.31. 18:30:07

"De ha leállítjuk az atomerőműveket (vagy legalábbis nem építünk újabbakat), fokozni kell a hagyományos (azaz C-alapú) energiatermelést."

Nem.

Csökkenteni kell az energiafelhasználást.
Válasz erre 

2011.05.31. 18:30:42

Szennyezés/Hatékonyság és gazdaságossági oldalról megtámadva a dolgot, az atomnál jobb energiaforrás nincs.

A szél/nap/víz/geotermikus energiaforrások ugyan sokkal kevésbé szennyeznek, de drágák, mind a fenntartásuk, mind a kialakításuk.
Továbbá eléggé speciálisak, nagyon meg kell gondolni hogy mi hová éri meg, nem lehet mindenhová telepíteni.

A szén/olaj/fa/szemét égető erőműveket gondolom nem kell elmagyarázni.

Még mindig az atom a szent grál.

De hál istennek 2020 környékére készen lesznek a kísérleti fúziós erőművek.
Na, az lesz a megoldás. Az igazi jolly joker.
Természetesen nem lesz ingyen, és a lobbi felnyomja az árát majd, de egy idő után elterjed rendesen, kihalnak az egyéb erőművek, és beáll egy normális rend, majdhogynem időtlen időkig.
Válasz erre 

Reggie 2011.05.31. 18:31:13

Szerintem nem az atomeromuvekkel van a baj, hanem a problema ott van, hogy nem fejlesztik kellokepen a mar meglevo eromuveket. Peldaul, ha a fukusimai tudott volna sziget uzemmodot, akkor nem lett volna gond, hogy a generatorokat elviszi a szokoar. De az sem lenne hatrany, hogyha a kornyezet valtozasara kicsit gyorsabban reagalnanak, ugyanis lehet, hogy a tervezeskor nem kellett meg ekkora szokoarra szamitani, de az elmult evek szokoarjai alapjan eszukbe juthatott volna megnovelni a vedmu magassagat.
Válasz erre 

Cifu78 2011.05.31. 18:31:50

@Vizibolha: Az atomenergia támogatójának vallom magam, de a "tisztább megoldás" azért egy kicsit erős.

Tiszta energiatermelés a napenergia, szélenergia, egyes vízenergia megoldások (pl. árapály erőművek vagy hullámenergiát hasznosító erőművek - a duzzasztóműves vízenergia NEM az). A nukleáris hulladék ott van, azzal is kezdeni kell valamit, ugyan úgy mint a CO2-vel.

Ettől függetlenül a leírtakkal egyetértek, de roppant egyszerűenk tartom a választ (vagyis miét nem foglalkoznak vele): gazdaságilag nem éri meg...
Válasz erre 

báró Csekonics 2011.05.31. 18:32:23

@Vizibolha: igen, az a baj szerintem is hogy az atomerőmű, bár tény hogy hordoz bizonyos veszélyeket (és persze ott is van hulladék, nem is akármilyen...) még mindig a leghatékonyabb fajta.
Kíváncsi lennék a sok atomerőmű-ellenes tiltakozó hogyan gondolná helyettesíteni az atomerőművek kieső kapacitását? Mert annyi víz / szél / nap - erőmű a világon nincs, legfeljebb mindegyik tiltakozó kap egy dinamós szobabicajt.

Másfelől a cikk tényleg hasznos, valóban azzal kéne foglalkozni hogy mire lehetne felhasználni a most még sokszor hulladékként kezelt anyagokat, mint simán 'lerakni' egy megfelelő tárolóhelyre.
Válasz erre 

Tedat 2011.05.31. 18:32:48

"A szén-dioxidnak – ha már nagy mennyiségben tudnánk begyűjteni – nagyon sok felhasználási lehetősége volna."

Ja, pl. lehetne sok-sok szódát csinálni belőle.

Kb. ennyire komoly a cikk.

El kellene már felejteni a lejárt technológiákat, amelyek arról szólnak, hogy hogyan fogyasszuk el a fogyó szénkészletet, vagy olajkészletet. Sőt, az se jó, ha búza helyett energiafüvet termesztünk, mert akkor éhenhalunk.

Inkább legyenek biztonságos atomreaktorok.

Az atomenergiában nem az atom a veszély, hanem az ember és a politika: Fukusimában is 7-8 éve botrány volt, mert meghamisítottak (!!!) biztonsági adatokat, és lebuktak.

Pakson is akkor volt gond, amikor a franciák idejöttek, és copy-paste módszerrel gányoltak sok pénzért.
Sajnos a kapitalizmus és profithajhászás és politika a biztonság ellen dolgozik.

Miért csináljunk meg valamit biztonságosan, ha dupla profitot lehet termelni biztonság nélkül?
Válasz erre 

NickJ 2011.05.31. 18:33:17

> az atomerőműellenesség Németországban a legújabb vallás

Lópikulát, csak hát a németek és a svájciak megint előttünk járnak gondolkodásban. Tisztelet a bátorságuknak, ahogy hozzáállnak a kérdéshez.

Japán iszonyú veszteségeket, százmilliárd dolláros károkat szenved jelen pillanatban is a fukusimai balesettől. A nagyon drága és kevés japán szárazföld egy szép kis szeletét teljesen ki kell üríteni nagyon hosszú időre, Tokiótól kétszáz kilométerre. Rengeteg csontváz dől ki a szekrényből, és mindez a világ egyik legfejlettebb országában történik.
Válasz erre 

장현승 사랑해요 2011.05.31. 18:33:33

Csak azért jöttem ide, hogy megnézzem, tényleg szerepel-e a cikkben, ami az index.hu címlapos bevezetőben.

"A japánok mellett most már pl. a németek is egyre határozottabban elfordulnak az atomenergia jövőbeli felhasználásától."

Sajnos igen. De ez hülyeség. A németeknél eddig is aránytalanul nagy atomellenes lobbi volt, a japánoknál még mindig nincs.
Válasz erre 

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.05.31. 18:34:07

Van tisztább megoldás: szerényebben kell élni.
Válasz erre 

tyberius 2011.05.31. 18:34:23

@KG2000: "a németek (jé, megint) pl. a műanyagelőállítás alapjává akarják tenni a CO2-t"

Ez porhintés. A vegyipar sem tudja megváltoztatni az energiamegmaradás törvényét. Valójában az összes alapvető vegyi folyamatot ismerjük és régóta képesek vagyunk megvalósítani, ami a CO2 műanyaggá alakításához szükséges lenne. A hiányzó összetevő a nagymennyiségű energia (és még inkább hiányozni fog, ha leállítjuk az atomerőműveket).

A CO2 a szén egyik legalacsonyabb energiaszintű vegyülete, ahhoz, hogy ebből az állapotából kimozdítsd és komplex szerves molekulákat csinálj belőle, bele kell tenned ugyanannyi energiát, mint amennyit az elégetésekor kinyertél belőle. Tehát ugyanott vagyunk, mint a nácik, akik szénből csináltak olajat, mert nem volt nekik - csak itt a kedélyes német atomofóbok beiktatnak egy közbenső lépést, miszerint a szenet előbb el is égetik, csak hogy ne kelljen a csúnya-csúnya atomerőműveket elviselniük. Hogy honnan lesz a CO2 visszaalakításához energia, arról bölcsen hallgatnak...
Válasz erre 

FPéter 2011.05.31. 18:34:32

A probléma az atommal, hogy ha baj van, akkor nagy baj van. Ráadásul teszik ezt egy, misztikus, megfoghatatlan halálsugár formájában. Ezzel szemben a szén alapú erőművek folyamatosan, apránként szennyezik a környezetet, látványos balesetek nélkül. Ez pszichológiailag akkor is jóval elfogadhatóbb, ha összességében jóval nagyobb kárt okoznak, mivel azt láthatatlanul, apránként teszik, így az összefüggések nem nyilvánvalóak.

Mivel ezt még a sötétzöldek közül sem gondolják végig sokan, ezért kampányolnak, sikerrel, az atom ellen. Csak hát jó lenne valami igazi, használható alternatívát mellétenni, mérnöki megközelítésben (megvalósíthatósági, gazdaságossági tanulmányokkal alátámasztva), mert ugye a greenpeaces is autóval megy tüntetni, este pedig felkapcsolja a villanyt otthon és kiereszti a meleg fürdővizet ő is.
Válasz erre 

ssra 2011.05.31. 18:34:59

esik az urán ára :) most kell beruházni Pakson (:
Válasz erre 

Vanek B. Eduard 2011.05.31. 18:36:34

Az olaj-gáz égetésnek csak egyik problémája a CO2, a másik, hogy el fog fogyni a nem is oly távoli jövőben. Ezért nyilvánvalóan más források után kell nézni: a szélről már elmondtátok, hogy csak töredékét tudja biztosítani az igényeknek (víz, árapály stb. dettó); a biodízelről már beáttuk (?), hogy inkább élelmiszerár-robbanást okoz, mint megoldást. Marad az atom, oszt 25 évente lenyelünk egy katasztrófát... A másik fajta magreakció a fúzió, az elvileg tiszta lehetne, de még messze vagyunk a megoldástól. Azt nem tudom, dolgoznak-e rajta elég intenzíven és kik?.
Válasz erre 

Krujs 2011.05.31. 18:37:09

Németországban tapasztalataim szerint nagyobb befolyása van a szélsőbal sajtónak mint itthon, nagyon könnyen behergelik a csatornák a jó népet. Ennek egyik oka, hogy annyira ráhagyatkoznak az írott szóra, vagy a 'hírek'-re, mint a múlt rendszerbeli öregasszonyok.
Megfigyelhető hogy az indexen vagy indexblogokon is a 'sajtószabadság' 'diktatúra' 'cenzúra' témájú nyáladzások is majdnem mind Osztrák/Német szélsőbal lapokból idéztek/hivatkoztak....

A németek erőműves hőbörgése meg már a no comment kategória...
Válasz erre 

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2011.05.31. 18:37:39

A co2 - ből metanolt előállító eljárásnak a vizen kivül leginkább energiára van szüksége, amit maga Oláh György is közvetlenül atomerővel képzelte el, vagyis nukleáris fűtésű vegyi reaktorokkal a villamosenergia termelést kihagyva. Gondoljuk csak el, a co2 ből metanolszintézishez az energiát ha nem atomerővel állítjuk alő az még több co2 kibocsátást okoz. (a megújuló energiák ehez elszórtan és kis teljesítményben áll rendelkezésre (nap, szélkerék stb) )
Válasz erre 

Pobjeda elvtárs 2011.05.31. 18:38:50

Csatlakoznék az előttem szólóhoz.

A Német atomellenesség nem új történet, Fukushima inkább csak jelszóként jelenik meg, semmiképpen sem okként. Németországban tradicionálisan nagyon erős az atomellenes lobby. Persze az erőművek bezárása egyben az import függőség erősödését is jelenti így könnyen előállhat az a helyzet hogy ugyanúgy jelen lesz az atomenergia, csak éppen a német francia határ másik oldalán, ami baleset esetén nem sok könnyebbséget jelent.

Ugyanakkor Fukushima kapcsán kevesebb szó esik arról, hogy bár az anyagi kár jelentős, ezzel szemben a környezetben és emberéletben okozott károk a nem mérhető határán egyensúlyoznak. Itt nincsenek sugárbetegek, és a környezetbe jutott sugárzó anyag, bár összességében jelentős mennyiség, de kellően eloszlott. Ráadásul döntő többsége gyorsan lefeleződő jódizotóp. Láthatóan még egy 50 éves elavult konstrukciójú erőmű is képes volt úgy kiállni az isten haragját (cunami, földrengés) hogy közben az igazán veszélyes anyagokat sikeresen benntartotta.

Persze az atomenergia jövőjét nem Fukushima dönti el, hanem sokkal inkább az olaj és gázárak. Jól látható a historikus adatsorokon, hogy az olcsó olaj sokkal nagyobb csapás volt az atomenergia iparra mint akár Csernobil.

Márpedig az atomenergiára szükség van, mert a co2 kibocsájtás jelenlegi szintjei nem tarthatóak. Érdemi csökkentés pedig atomenergia nélkül nem lehetséges.
Válasz erre 

Lemmiwinks 2011.05.31. 18:39:36

1. nem kéne annyira fosni a "klimaváltozástól". egyrészt nem tiszta, hogy a Föld éghajlatában meglévő pufferek mennyire fogják lassitani, másrészt a hatása sem egyértelmüen negativ, a melegebb éghajlat a földtörténeti múltban mindig egyben nedvesebb is volt.
2. nem kéne annyira fosni az atomtól. atomra nem azért van szükség, mert CO2 mentes, hanem azért, mert Uránból többmillió tonna van a tengervizben, tenyészreaktoros techonológiával évmilliókra biztosithatná az emberek energiaigényét - persze lehet háborúzni az olajért, szénért, mert a napfényes területekért is, mert mindegyik szükös erőforrás
CO2 sajtolása, meg az egyik legbetegebb ötlet, amit valaha hallottam, kb a hidrogénautó szintjén mozgó irrealisztikus baromság. csak azért vetik fel időnként, hogy egyesek vastag állami pénzeken kutathassák.
Válasz erre 

FPéter 2011.05.31. 18:40:15

A probléma az atommal, hogy ha baj van, akkor nagy baj van. Ráadásul teszik ezt egy, misztikus, megfoghatatlan halálsugár formájában. Ezzel szemben a szén alapú erőművek folyamatosan, apránként szennyezik a környezetet, látványos balesetek nélkül. Ez pszichológiailag akkor is jóval elfogadhatóbb, ha összességében jóval nagyobb kárt okoznak, mivel azt láthatatlanul, apránként teszik, így az összefüggések nem nyilvánvalóak.

Mivel ezt még a sötétzöldek közül sem gondolják végig sokan, ezért kampányolnak, sikerrel, az atom ellen. Csak hát jó lenne valami igazi, használható alternatívát mellétenni, mérnöki megközelítésben (megvalósíthatósági, gazdaságossági tanulmányokkal alátámasztva), mert ugye a greenpeaces is autóval megy tüntetni, este pedig felkapcsolja a villanyt otthon és kiereszti a meleg fürdővizet ő is.
Válasz erre 

gondold végig 2011.05.31. 18:41:17

Én is üdvözlöm a higgadt és tárgyilagos blogot!
A KG2000 által említett korrekciókat én is meg tudom erősíteni. Európában valóban Németország és Ausztria azok az országok, ahol komoly politikai erőt képvisel az „atomellenesség”. Igaz, hogy most Fukushima kapcsán Svájc is úgy döntött, hogy fokozatosan „kivezeti” az atomenergiát. A világban ezen kívül Ausztrália az egyetlen ország, ahol törvény tiltja az atomerőművek építését.
A CO2 felhasználásával kapcsolatban viszont a dolog nem ilyen egyszerű! Pl. az Oláh György-féle javaslat és módszer nem oldja meg az erőművekből (szén, olaj vagy gáz elégetéséből) származó CO2 eltüntetését, csak annak valamelyest késleltetett légkörbe juttatását jelenti. Ugyanis, a folyamat úgy zajlik dióhéjban, hogy a kibányászott szenet az erőmű elégeti - a CO2-t befogják – víz és kb. ugyanannyi energia felhasználásával, amennyit az elégetés nyújtott(!) metánt (vagy metanolt) gyártunk – ezt járművekben elégetjük és ezáltal a levegőbe eresztettük az eredetileg keletkezett teljes CO2 mennyiséget. Egy kicsit hasonló a helyzet más vegyipari felhasználás esetén is, mivel a vegyipari termékek (pl. műanyagok) előbb-utóbb (égetéssel, vagy természetes úton) lebomlanak, megintcsak CO2-t eregetve a levegőbe. Ezek a dolgok miatt nincs igazából más megoldás, mint a hosszú idejű tárolás, tehát a „csővégi” megoldások, amennyiben a fosszilis energiaforrásokat fel akarjuk használni. Itt mindenképpen az okozza a problémát, hogy a biológiai úton évmilliók alatt a fosszilis energiahordókban letárolt napenergiát „kiszabadítjuk” a kémiailag stabilabb CO2 formájában. Ha ezt vissza akarnánk alakítani pl. szénné (C), akkor ahhoz legalább ugyanannyi energiára lenne szükség, mint amennyit az elégetéssel nyertünk.
Az Oláh György-féle megoldásoknak csak ott lehet szerepe, ahol a metán megtermeléséhez nap vagy szélenergiát használunk és a CO2-t a levegőből szűrjük vissza. Ez az utóbbi folyamat (ugyan egyszerűnek látszik) igen problematikus, mert csak igen jelentős energiafelhasználással oldható meg. Ezt úgy lehetne pl. megspórolni, ha a metanolt égető járművek a megtermelt CO2-t közvetlenül összegyűjtenék (kipufogás helyett) és mindig annyi újabb üzemanyagot kapnának, amennyi megfelel a leadott CO2 mennyiségnek. Ezt a CO2-t felhasználva nap- vagy szélenergiával újra metanolt termelnének. Ez egy igazi körfolyamat lenne! Ettől – sajnos – eléggé messze vagyunk…
Válasz erre 

kotyomfitty 2011.05.31. 18:53:16

Jo lenne, ha mar ott taranank, hogy a CO2 a legnagyobb baj a szeneromuvel :-)

Addig meg ott a banyaszat, a szallitas, es az erosen mergezo es nem elhanyagolhatoan radioaktiv egestermekek.
Utobbiakat meg ha sikerul is kiszurni a fustbol, hogy ne tudozzek le az eromu kornyeken lakok, akkor is hegynyi kupacokban gyulik hasznosithatatlanul.

Ezekhez kepest a CO2 "befogasa" parasztvakitas.

Kozelebb allunk a tiszta atomenergiahoz (breeder, tricium, aztan egyszer majdcsak fuzio), mint a tiszta szeneromuhoz (Teljesen robotizalt banyaszat es szallitas, folyamatos uszaly-konvoj az eromu es egy alagyurodo tektonikus toresvonal kozott???)

Meg igy is, hogy a szenzacionista populizmus allandoan hatraltatja a fejlesztest, szeneromuvek fele terelve a forrasokat.
www.discourse.net/2011/03/death-rate-per-watt-produced.html
Válasz erre 

Giraffa 2011.05.31. 18:53:17

Tórium-reaktoros atomerőművekre kell cserélni fokozatosan a jelenlegi urán-reaktorosokat.

Még jobb lenne, ha fissziós helyett végre fúziós reaktorjaink termelnék a tiszta energiát... :))
Válasz erre 

Ligetlakó 2011.06.01. 22:21:10

Recikláló világ
A „Csővégi gondolkodás” c. írásomra érkezett kommentek nagy része sajnos nem a cikk fő mondandójához kapcsolódik, hanem annak egy-egy kiragadott mondatához, vagy akár csak szavához. (Ettől még sok tanulságos van köztük.) Ezért ezekre nem szeretnék tételesen reflektálni. Nagyon hosszú is lenne. Szeretnék inkább visszakanyarodni a szándékom szerinti fő kérdéshez, a gondolkodásmód kérdéséhez.
Ebben az írásomban nem foglaltam állást az „atomenergia pro vagy kontra” kérdésben (pedig van róla véleményem), tehát nem értem, hogy mi váltotta ki azt a helyenként ingerült hangnemet, amely több kommentből is sugárzik. Fukusima lényegében csak az apropó volt számomra ahhoz, hogy a szén-erőművek által kibocsátott szén-dioxid sorsán elgondolkozzam. S ott sem a globális melegedés vagy más légköri folyamatok érdekeltek, hanem csakis a gondolkodásmód.
A mondandóm magva igazság szerint mindössze annyi volt, hogy sajnos, azt tapasztalom, ebben a kérdésben is lineárisan gondolkodunk, s háttérbe szorul a körfolyamatokban való gondolkodás. A természetben az egyik folyamat „végterméke” egy másik folyamat „nyersanyaga”. (Kivételek persze vannak.) A természet törvényeit követő látásmód alapján tehát inkább azon kellene gondolkodnunk – s ez irányban kellene intenzív kutatásokat végeznünk –, hogy mire lehet fölhasználni a szén-dioxidot, s nem arra, hogy hogyan tudnánk eltüntetni.
Kémiatanárként magam is tisztában vagyok azzal, hogy szén-dioxidból metanolt (vagy más szerves vegyületet) készíteni csak energiabefektetéssel lehet (lévén endoterm folyamat). (S magam is elgondolkoztatónak tartom, hogy O.Gy. éppen az atomenergiát látja erre alkalmasnak.) Mégis van egy elvi(!) szintű pozitívuma a javaslatának. Az, hogy a szén-dioxidot nem értéktelen (sőt: bajt okozó) salakanyagnak, hanem hasznos nyersanyagnak próbálja tekinteni.
Igazán annak örülnék, ha a tudósok pl. azt kutatnák nagyon nagy intenzitással, hogy miképpen tudnánk „lombikban” leutánozni a fotoszintetizáló növényeket, s napenergiával szerves vegyületekbe kötni a szén-dioxidot. Ehhez lényegében „csak” a megfelelő katalizátort kellene megtalálnunk. Vagy legalább a fotolízist (a vízmolekula szétbontását) próbálnánk megvalósítani laboratóriumi körülmények között! Mert aztán a kapott hidrogént sokmindenre tudnánk használni.
Megpróbálom röviden megfogalmazni előző írásom fő üzenetét. (Hátha most sikerül!) Ez pedig a következő: Annyira hozzá szoktunk ahhoz, hogy az ipari folyamatainknak hulladékai vannak, hogy ezt hovatovább természetesnek tartjuk. Pedig nem az! Nem természetes (azaz nem a természet törvényei szerint való). A ciklikusságnak, a reciklálásnak a termelési és felhasználási folyamatokra nemcsak esetenként, hanem általában jellemzőnek kellene lennie.
Victor András
Válasz erre 

Kállay Kotász Zoltán 2011.06.02. 08:19:09

@gombperec hídlakó:

A geotermikus energia roppant beruházás-igényes, mélyre kell fúrni (ezer méter alá), és a találat csak jósolható. Nemrég erről azt olvastam, hogy általában minden hetedik fúrás alkalmával találnak megfelelő forróságú/hozamú vizet. (Magyarországon lehet, hogy jobb arányt lehet elérni.) Ha sikeres a kereső-fúrás, akkor még a visszasajtoló kutat is meg kell fúrni, na és ugye magát a fűtési rendszert, vezetékeket is ki kell építeni. Egyetlen fúrás költsége többszáz millió forintra rúg, és kaszinó az egész, mert lehet, hogy nem találnak semmit.

Valószínűleg a magas üzleti kockázat miatt nem foglalkozik még a MOL sem a geotermikus energiával, pedig a fúrókapacítás nekik rendelkezésre áll, és már leánycéget is alapítottak rá. A szabályozási környezet sajnos zavaros nálunk, az állami szubvencionálás nehézkes, bürokratizált, ezért csak kisebb cégek próbálkoznak ezen a területen.

Minden új technológiára érvényes szerintem, hogy a hosszútávú működtetése beláthatatlan következményeket rejt magában, a geotermikus energia használata nagyon "tisztának" és problémamentesnek tűnik, de azért felvethető a kérdés, hogy a földfelszin kilyuggatása, a meleg víz helyére a hideg visszapumpálása - ha mindezt hosszú távon és ipari méretekben művelnénk, milyen következményekkel járna?
Válasz erre 

tyberius 2011.06.04. 13:58:53

@Ligetlakó: A helyzet az, hogy a szén-dioxid "nyersanyagként" való kezelése már önmagában a csővégi gondolkodás iskolapéldája. Mivel bármi, amit tennénk vele, azzal kezdődik, hogy redukálni kell, azaz visszafordítani azt az oxidációs folyamatot, aminek révén a szén-dioxid létrejött. Ehhez viszont legalább annyi energiát kell belefektetni, mint amennyit előzőleg kinyertünk belőle (az emberiség energiafelhasználása kb. 85 százalékát fosszilis forrásokból nyeri). Tehát először is kellene találnunk egy olyan, nem fosszilis energiaforrást, amely hasonló nagyságrendben képes biztosítani energiát (és itt jön a képbe az atomenergia, mivel jelenleg ez az egyetlen energiaforrás, ami erre képes lenne). Viszont ha ez megvan, akkor nem lenne egyszerűbb ezt az energiát közvetlenül az emberiség rendelkezésére bocsátani, és *megelőzni* a fosszilis tüzelőanyagok elégetését? Mert akkor máris nem keletkezne ennyi szén-dioxid. A bioszféra pedig előbb-utóbb visszaállítaná a természetes egyensúlyt.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

ligetmuhely.com | ONLINE FOLYÓIRAT

300x330-blog-ajanlo.jpg

Ajánló

  1. Nacsinák Gergely András – AKHILLEUSZ PAJZSA, AVAGY A KÉPTELEN REKONSTRUÁLÁSA
  2. e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014]
  3. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ROSSZ GYEREK | alkotói pályázat
  4. Victor András – PAKSI ÖKOLÓGIA
  5. pályázat | MÁS TÉRBEN
  6. ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES
  7. pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  8. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – HÁRMASÚT | alkotói pályázat
  9. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ARANYESŐ ÉS SZURKOS ÜST | alkotói pályázat
  10. pályázat | SÖTÉTBEN A HANGOK

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

LIGET e-könyvek

Belépés

Liget Műhely

A Liget folyóirat szellemi köréhez tartozó gondolkodók írásai különböző műfajokban. irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Linkblog

  • 1. Liget - a folyóirat online változata
  • 2. Szitakötő - a kíváncsi gyerekek lapja
  • 3. Levendel - gyűjtemény
  • 4. Kieselbach - galéria
  • 5. Gráfium - grafikai stúdió

Friss hozzászólások

  • Warga Marcell: Szép. (2019.12.01. 23:12) Varga Dániel - MÁSKÉNT UGYANAZ
  • Flórián Miléna: Ez jó volt... :) (2016.12.14. 20:06) Németh Bálint - KONYHANYELV
  • csd79: @Ligetlakó: Köszönöm! (2015.02.05. 10:15) pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  • KozáknéZsuzsa: Nagyon tetszik! (2015.01.02. 10:16) Birtalan Ferenc – PRONTO
  • Krisztina Szalay: Csodálatos tanárunk volt. A "jelentékeny, eredeti gondolkodó, megbízható tudós" jellemzést fájóan... (2014.12.15. 13:03) ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Rovatok

  • átellenből (4)
  • befejezni (2)
  • csoportképek (6)
  • elképzelem (8)
  • e könyv (28)
  • fény antológia (15)
  • festők (3)
  • földhözragadt fohászok (9)
  • folyóirat (1)
  • gömbhagyma (2)
  • görög (6)
  • hagymalevelek (36)
  • hon antológia (7)
  • idillia (3)
  • kavics (5)
  • könyvek (8)
  • kóroda (18)
  • menekültek (10)
  • nem semmi mesék (12)
  • orákulum (3)
  • pályázat (23)
  • rádió (3)
  • rémregény (17)
  • retro (90)
  • ringlispíl (16)
  • számvetés (10)
  • színek (10)
  • tényfékező (3)
  • test antológia (11)
  • törvényszerű (3)
  • tulp doktor (3)
  • véletlen helyek (3)
  • víz antológia (11)
  • wpp (9)

Címkék

1990 (5) 1992 (5) 1993 (5) 1994 (5) 1998 (6) 1999 (5) 2002 (6) 2004 (6) 2005 (5) 2006 (9) 2013 (9) 2014 (10) abszurd (290) ács irén (9) ács józsef (32) alkotó (7) állat (5) álom (12) ausztrália (5) balassa péter (6) bálint endre (27) barcsay jenő (11) beney zsuzsa (5) bene zoltán (5) bevándorlók (11) bevandorlok mellettunk (10) bíró zsuzsa (5) birtalan ferenc (14) budapest (7) búth emília (23) cigány (7) csengery kristóf (30) csillagok (5) csoportképek (6) egészségügy (27) éjszaka (5) elképzelem (8) ember (7) eső (5) esszé (5) ételek (8) e book (28) e könyv (28) fák (9) fecske csaba (9) fenyő ervin (14) fény antológia (15) férfiak (6) festmény (239) földhözragadt fohászok (9) folyóirat (15) gazdaság (26) géher istván (16) görög (6) görögország (5) gyerek (21) háború (6) hagymalevelek (36) hajléktalan (17) halál (32) handi péter (35) hatalom (5) hon antológia (9) hon a hazában (7) horgas béla (112) horgas judit (21) hórusz (8) idő (9) időjárás (13) internet (5) irodalom (9) iskola (8) ismeretterjesztő (7) jámborné balog tünde (40) játék (21) józsef attila (6) kállay géza (15) kállay kotász zoltán (12) kámán balázs (5) karácsony (5) kavics (6) kérdés (8) kert (8) kína (5) kókai jános (7) kommunikáció (53) konok péter (8) könyv (33) könyvek (12) kórház (20) kóroda (18) közlekedés (8) közösség (123) kutas józsef (52) kutya (5) lackfi jános (10) lányi andrás (6) létezés (175) levendel júlia (44) liget (119) liget szépe (5) manipuláció (5) márton lászló (6) mattis teutsch jános (6) média (5) menekültek (11) mese (11) mesterházi márton (20) muskovics marianna (6) nacsinák gergely andrás (61) nagy andrás (5) németh bálint (23) nem semmi mesék (12) nők (9) oktatás (11) olvasás (6) öregedés (11) ország lili (11) orvos (21) ősz (9) pályázat (23) petrik iván (23) polgár teréz eszter (7) politika (58) propaganda (14) próza (453) publicisztika (5) rába györgy (8) rasszizmus (5) reményi tibor (11) rémregény (17) rené margit (6) retro (95) richard quandt (25) ringlispíl (16) róma (5) roma (8) r várkonyi ágnes (6) shakespeare (7) sorozat (428) számvetés (10) színek (11) színház (8) szitakötő (17) szobor (8) szőnyi istván (7) tábor (6) tandori dezső (5) tárgyak (5) társadalom (15) tavasz (9) tényfékező (7) természet (81) test antológia (11) történelem (25) ünnep (5) utazás (17) vajda lajos (6) vallás (10) vers (288) victor andrás (8) video (17) villamos (7) vivian maier (9) víz antológia (11) vörös istván (7) world press photo (9) wpp (9) youtube (14) z karvalics lászló (22) Címkefelhő

e-könyv | BOOK&walk

Keresés

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2023. 25. hét (1)
  • 2015. 0. hét (2)
  • 2014. 51. hét (1)
  • 2014. 50. hét (2)
  • 2014. 49. hét (3)
  • 2014. 48. hét (1)
  • 2014. 47. hét (2)
  • 2014. 46. hét (3)
  • 2014. 45. hét (2)
  • 2014. 44. hét (2)
  • 2014. 43. hét (3)
  • 2014. 42. hét (3)
  • Tovább...
süti beállítások módosítása
Dashboard