irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Muskovics Marianna – Nacsinák Gergely András | EMLÉKMEGVONÁS

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
2014. június 16. - Ligetlakó

LON133986_OK.jpgErnesto „Che” Guevara, Havanna, Kuba, 1963. | © Rene Burri/Magnum Photo


Az idei nyárra két egyedülálló, de egymással összefüggő fotótörténeti kiállítás érkezett a Nagymező utcai fényképész-galériákba. A nagy múltra visszatekintő Magnum fotóügynökség
ELSŐK című csoportos tárlata a Mai Manó Házban, az ügynökség KONTAKTOK című új vándortárlata pedig a Capa Központban látható augusztus 24-ig.


Ez itt azon ritka alkalmak egyike, amikor egy kiállításon alaposan szemügyre lehet venni azt is, ami nincs a képen. A „nagy”, emblematikus fotókat ismerjük: az elkínzott arcú baszk asszonyt, karján a gyermekkel, a macskafröccsentő Dalít, a vörösen izzó jövőbe tekintő Che Guevarát. Ezek a történelem ikonjai, súlymértékei, magukon viselik a század hitelesítő pecsétjét. Kiválasztottak, melyek arra rendeltettek, hogy rajtuk keresztül törjön utat és öltsön formát az emlékezés. Csakhogy van ám itt ezernyi apróság is, szétszóródva valahol az emlékezés és feledés senkiföldjén, melyek nem tartoznak az olyan emblematikus jelenetek közé, mint a rohamra induló spanyol halála, ám nincsenek egészen elfeledve sem. Vagy bőröndökbe zárva pihennek, mint valami elfeledett letét, amelyért nem jön már a tulajdonos, az előző század, minthogy néhány év előtt jobblétre szenderült; vagy, habár tudunk róluk, mégsem szokás hivatkozni rájuk, mert elhomályosítják őket a mindenütt visszaköszönő „ikonok”, amint a cizelláltabb megállapításokat homályosítják el a bevett közhelyek. A mostani Magnum-tárlat ezt a Senkiföldjét térképezi fel, az emlékezés elszórt, útfélen elhullajtott törmelékéből szedegetve.

Megmutatja mindazt, ami különben nem látható.


PAR343963_OK.jpgHajdúhadháza, Magyarország, 1947. | © Werner Bischof / Magnum Photos


I. (a bizonyíték)

Előttünk, kérem, egy kivételes fogás, jófajta csempészáru, amelyet az előző század lopott át ravaszul a miénkbe. A terem közepén kihelyezve, akár bírósági tárgyalásokon a vád bizonyítékai, két üres, ütött-kopott bőrönd. Az ügyésznő rekonstruálja az esetet, előadásba kezd a névtelen telefonálóról, egy innsbrucki pince mesés kincseiről, retorikailag éppoly ügyesen helyezve el mondandójában a koffereket, mint amilyen körültekintéssel a kiállítás-rendezők helyezték el azokat a terem közepén. Elemzi is a bűntényt: miután vagy ötször kiállították az anyagot, a farostlemezeket kegyetlenül feldarabolták, lombfűrésszel kanyarítva körül a képeket, s az egészet elsüllyesztették a föld alá. A képek eltűntnek nyilvánítva, s oly sikeresen elfeledve, hogy még azok sem emlékeztek az egykor volt tárlatra, akik annak idején részt vettek benne. Látszik rajta, hogy az ügy, a begyakorolt fordulatok ellenére most is felkavarja. Hiszen mi más ez, mint a kollektív emlékezet rovására elkövetett bűntett? Az ügyésznő maga is olyan kissé, mint a képek, amelyek védelmére fölesküdött: vékony, bőre sápadt, akár a papír, egész lénye is csaknem kétdimenziósnak hat. De ha a fotográfiákra mutat, megelevenedik. Íme, Magyarország, a negyvenes évek vége: sáros falusi út, kopott cifraszűr. Japán, ugyanekkor: hóval simára csiszolt csend. Gandhi koplalása, meggyilkolása, temetése. Megrezzenek: az utolsó képen egy kisfiú játszik az ember után maradt hamuban; fölkapja, és a szélbe szórja a csillámló, könnyű port. London, ugyanekkor. Vagy lehetne harminc évvel azelőtt is: a dáma széles karimájú kalapban bontakozik ki az autó hátsó üléséről, fekete csipkéi oltalmából, a Piccadilyn. Ezek a képek újságok számára készültek, és mindig aznapra, hogy holnap már más képek szegődjenek a nyomukba sietve, mint az agárkutyák; de most itt vannak, sok másnappal később is, művészetté magasztosulva biztonságban a falakon, és a kopók, a holnapiak, nem érik utol őket. A fondorlatos terv sikerült: csak el kellett tűnniük a világ szeme elől ez időre, hogy az utókor ne a mindennapok elkerülhetetlen szemeteként, hanem váratlanul jött, becses örökségként tekintsen rájuk.


PAR344011_OK.jpgA fáraók földje című film forgatásán, Egyiptom, 1954. | © Ernst Haas / Magnum Photo

 

II. (a pillanat atlétái)

Szokás úgy hivatkozni a fotográfiára, mint a „pillanat művészetére”, és ez a tétel, mint a közhelyek általában, megtévesztően simulékony. A zene például miért volna kevésbé a pillanat művészete? Vagy a költészet? Mindenesetre a fénykép valóban egyszeri momentumot rögzít – de a fényképész egyik dolga éppen a pillanat trenírozása. Jó fotós az, aki nemcsak elkapja a kínálkozó alkalmat, de kézhez is szoktatja, sőt, megformálja, mint márványtömböt a kőfaragó. Ha nem jön el, megidézi. Ha vonakodik, megigézi és tükröt, dicsőséget ígérve, előcsalja. A fotós a pillanat mestere, a látás aszkétája, aki a képek áradó folyamából biztos kézzel választja ki a megőrzésre ítélt keveset.

A kontaktképek az idő idomításának folyamatábrái és tanúi. A fekete-fehér képeket készítő fotográfus a filmtekercsen őrzi a kiemelt pillanat mellett az összes többit is, amelyek ezzel összefüggnek: az oda vezető, és az onnan elvezető képeket. Azokat a mozdulatokat, amelyek a rostán kihullnak. Amelyek nem akadnak meg a szem és az emlékezet szűrőjén. A kontaktképek egy új dimenziót adnak a magányosan álló fotóhoz: méghozzá nemcsak az időét, hanem valamiképp a mélységét is. Az embléma kilép elszigetelt helyzetéből, és mérlegelhetővé, megítélhetővé válik: egyszóval visszakerül az életbe, a vele rokon többi pillanat közé; de ezen felül a két dimenziót is meghaladja, mert a sok apró elmozdulás az origónak tekintett, ikonikus középtől körbejárhatóvá teszi a kipreparált momentumot. Olyan, mintha általuk visszaforgathatóvá válna az idő: a kiválasztás aktusa, amelyet egykor a szerkesztők, netán a fotográfusok elvégeztek, visszavonásra kerül, és újra abban a sűrűségben, ama sokarcú potencialitásban, a látásnak abban a kavargásában találjuk magunkat, amelyet egyszer már megszüntetett a fényképészeti „Legyen!”. És lőn. És akkor most elmerülhetünk újra a boldog semmiben, amelyben kiválasztható, legalább a magunk számára, egy-egy ikon.


NYC16133_OK.jpgKaliforniai rock koncert, Venice Beach, USA, 1968. | © Dennis Stock/Magnum Photo


III. (kontaktok és kontrasztok)

A fényképezés nem alantasabb szenvedély, mint a zenélés. A fényképezőgép: hangszer; farzsebből előbúvó szájharmonika, amivel a határtalan táj vagy egy sietős alak meséje megzenésíthető, és különös formák komponálhatók ritmussá. Az előhívott negatívtekercs a fényképész inspirációjának lenyomata, a belefeledkezés és koncentráció staccato futama, improvizáció, a beleszeretés pillanatától addig, amíg a választott téma kínálta lehetőségek intenzitásán hirtelen úrrá lesz a kimerültség. Egy ilyen sorozatból ikonná emelt kép pedig olyan, mint Chopin valamely noktürnjében meghallani egy dallam legszebben eltalált hangját.

A tárlaton bemutatott képeket mintha szúrópróbaszerűen válogatták volna össze, tematikus egységre nem törekedve, s ha mi mégis valamily összefüggést vagy párhuzamot keresünk közöttük, az egyetlen támpontunk az idő aranyfonala, melyre a képeket felfűzték. Egy időrendre alapozott koncepció mindig ugyanazt a két lehetőséget foglalja magába: az egyidejűség okozta kontraszt bemutatását, amikor a falról egyszerre kiáltanak figyelmünkért komor haditudósítások és könnyed tengerparti jelenetek, amikor diáklázadás és polgárháború verseng egy párizsi jazz-fesztivál hangulatképeivel, vagy amikor Teréz anya törékeny alakjának árnyékában sztriptíztáncosok vaskos öle tűnik elő. Másrészt a képek kronologikus sorrendje a megkerülhetetlen változás bizonyítéka is: egy újabb kontraszt „régi és új idők” – ha úgy tetszik, hagyományos és digitális technika – között; a fényképész precíz szakértelmét, sokszor embert próbáló bátorságát igénylő kor, és a jelen között, amikor minden második emberben ott lapul a fotós, saját bloggal, megfelelő fényképész site-on regisztrált profillal a fotográfia önkontroll nélküli „bábeli képtárában”, ahol minden történet minden kompozíciója, még ha más köntösben is, de újra és újra értelmetlenül ismétlődik.

A sokféle fénykép talán egyetlen közös nevezője, amit a kontaktok láttatni engednek: a fotográfus a jelenet által testet öltő szenvedélye. „Ha nem elég jók a képeid, annak az az oka, hogy nem vagy elég közel” – Robert Capa örökséggé lett fotográfus-hitvallása akár szürreális játékból ered, akár a színtiszta szépség megörökítésének vágyából, igazságérzetből vagy empátiából, ott rejtőzik mögötte a belső kényszer, mely a zenészt arra ösztökéli, hogy mindennap játsszon kézhez szokott hangszerén.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!
fotó magnum próza elsők mai manó ács józsef muskovics marianna capa központ kontaktok kiállí

Ajánlott bejegyzések:

  • e-könyv | Horgas Béla – HOVATOVÁBB e-könyv | Horgas Béla – HOVATOVÁBB
  • Hon a hazában | Baka István – VÉGVÁRI DAL Hon a hazában | Baka István – VÉGVÁRI DAL
  • Hon a hazában | Arany János – ÉVNAPRA Hon a hazában | Arany János – ÉVNAPRA
  • Hon a hazában | Petri György – ISMERETLEN KELET-EURÓPAI  KÖLTŐ VERSE 1955-BŐL Hon a hazában | Petri György – ISMERETLEN KELET-EURÓPAI KÖLTŐ VERSE 1955-BŐL
  • Hon a hazában | Sík Sándor – A DUNÁRÓL FÚJ A SZÉL Hon a hazában | Sík Sándor – A DUNÁRÓL FÚJ A SZÉL

A bejegyzés trackback címe:

https://ligetmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr456305143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook

ligetmuhely.com | ONLINE FOLYÓIRAT

300x330-blog-ajanlo.jpg

Ajánló

  1. Nacsinák Gergely András – AKHILLEUSZ PAJZSA, AVAGY A KÉPTELEN REKONSTRUÁLÁSA
  2. e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014]
  3. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ROSSZ GYEREK | alkotói pályázat
  4. Victor András – PAKSI ÖKOLÓGIA
  5. pályázat | MÁS TÉRBEN
  6. ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES
  7. pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  8. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – HÁRMASÚT | alkotói pályázat
  9. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ARANYESŐ ÉS SZURKOS ÜST | alkotói pályázat
  10. pályázat | SÖTÉTBEN A HANGOK

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

LIGET e-könyvek

Belépés

Liget Műhely

A Liget folyóirat szellemi köréhez tartozó gondolkodók írásai különböző műfajokban. irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Linkblog

  • 1. Liget - a folyóirat online változata
  • 2. Szitakötő - a kíváncsi gyerekek lapja
  • 3. Levendel - gyűjtemény
  • 4. Kieselbach - galéria
  • 5. Gráfium - grafikai stúdió

Friss hozzászólások

  • Warga Marcell: Szép. (2019.12.01. 23:12) Varga Dániel - MÁSKÉNT UGYANAZ
  • Flórián Miléna: Ez jó volt... :) (2016.12.14. 20:06) Németh Bálint - KONYHANYELV
  • csd79: @Ligetlakó: Köszönöm! (2015.02.05. 10:15) pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  • KozáknéZsuzsa: Nagyon tetszik! (2015.01.02. 10:16) Birtalan Ferenc – PRONTO
  • Krisztina Szalay: Csodálatos tanárunk volt. A "jelentékeny, eredeti gondolkodó, megbízható tudós" jellemzést fájóan... (2014.12.15. 13:03) ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Rovatok

  • átellenből (4)
  • befejezni (2)
  • csoportképek (6)
  • elképzelem (8)
  • e könyv (28)
  • fény antológia (15)
  • festők (3)
  • földhözragadt fohászok (9)
  • folyóirat (1)
  • gömbhagyma (2)
  • görög (6)
  • hagymalevelek (36)
  • hon antológia (7)
  • idillia (3)
  • kavics (5)
  • könyvek (8)
  • kóroda (18)
  • menekültek (10)
  • nem semmi mesék (12)
  • orákulum (3)
  • pályázat (23)
  • rádió (3)
  • rémregény (17)
  • retro (90)
  • ringlispíl (16)
  • számvetés (10)
  • színek (10)
  • tényfékező (3)
  • test antológia (11)
  • törvényszerű (3)
  • tulp doktor (3)
  • véletlen helyek (3)
  • víz antológia (11)
  • wpp (9)

Címkék

1990 (5) 1992 (5) 1993 (5) 1994 (5) 1998 (6) 1999 (5) 2002 (6) 2004 (6) 2005 (5) 2006 (9) 2013 (9) 2014 (10) abszurd (290) ács irén (9) ács józsef (32) alkotó (7) állat (5) álom (12) ausztrália (5) balassa péter (6) bálint endre (27) barcsay jenő (11) beney zsuzsa (5) bene zoltán (5) bevándorlók (11) bevandorlok mellettunk (10) bíró zsuzsa (5) birtalan ferenc (14) budapest (7) búth emília (23) cigány (7) csengery kristóf (30) csillagok (5) csoportképek (6) egészségügy (27) éjszaka (5) elképzelem (8) ember (7) eső (5) esszé (5) ételek (8) e book (28) e könyv (28) fák (9) fecske csaba (9) fenyő ervin (14) fény antológia (15) férfiak (6) festmény (239) földhözragadt fohászok (9) folyóirat (15) gazdaság (26) géher istván (16) görög (6) görögország (5) gyerek (21) háború (6) hagymalevelek (36) hajléktalan (17) halál (32) handi péter (35) hatalom (5) hon antológia (9) hon a hazában (7) horgas béla (112) horgas judit (21) hórusz (8) idő (9) időjárás (13) internet (5) irodalom (9) iskola (8) ismeretterjesztő (7) jámborné balog tünde (40) játék (21) józsef attila (6) kállay géza (15) kállay kotász zoltán (12) kámán balázs (5) karácsony (5) kavics (6) kérdés (8) kert (8) kína (5) kókai jános (7) kommunikáció (53) konok péter (8) könyv (33) könyvek (12) kórház (20) kóroda (18) közlekedés (8) közösség (123) kutas józsef (52) kutya (5) lackfi jános (10) lányi andrás (6) létezés (175) levendel júlia (44) liget (119) liget szépe (5) manipuláció (5) márton lászló (6) mattis teutsch jános (6) média (5) menekültek (11) mese (11) mesterházi márton (20) muskovics marianna (6) nacsinák gergely andrás (61) nagy andrás (5) németh bálint (23) nem semmi mesék (12) nők (9) oktatás (11) olvasás (6) öregedés (11) ország lili (11) orvos (21) ősz (9) pályázat (23) petrik iván (23) polgár teréz eszter (7) politika (58) propaganda (14) próza (453) publicisztika (5) rába györgy (8) rasszizmus (5) reményi tibor (11) rémregény (17) rené margit (6) retro (95) richard quandt (25) ringlispíl (16) róma (5) roma (8) r várkonyi ágnes (6) shakespeare (7) sorozat (428) számvetés (10) színek (11) színház (8) szitakötő (17) szobor (8) szőnyi istván (7) tábor (6) tandori dezső (5) tárgyak (5) társadalom (15) tavasz (9) tényfékező (7) természet (81) test antológia (11) történelem (25) ünnep (5) utazás (17) vajda lajos (6) vallás (10) vers (288) victor andrás (8) video (17) villamos (7) vivian maier (9) víz antológia (11) vörös istván (7) world press photo (9) wpp (9) youtube (14) z karvalics lászló (22) Címkefelhő

e-könyv | BOOK&walk

Keresés

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2023. 25. hét (1)
  • 2015. 0. hét (2)
  • 2014. 51. hét (1)
  • 2014. 50. hét (2)
  • 2014. 49. hét (3)
  • 2014. 48. hét (1)
  • 2014. 47. hét (2)
  • 2014. 46. hét (3)
  • 2014. 45. hét (2)
  • 2014. 44. hét (2)
  • 2014. 43. hét (3)
  • 2014. 42. hét (3)
  • Tovább...
süti beállítások módosítása
Dashboard