irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Liget Műhely - szellemi üzem

  • Hon a hazában
  • Pályázatok
  • E-könyvek
  • Tényfékező
  • Próza
  • Vers

Ács József – TÚL A RÁCSON

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
2012. szeptember 26. - Ligetlakó

20120927_korniss.jpg

A Budapesti Fesztiválzenekar kortárs zenei esteket indított A jelen zenéje, a zene jövője címmel. A szeptember 20-án a Millenáris Teátrumban rendezett első kon­certen Eötvös Péter, Steve Reich és Ligeti György egy-egy kompozíciója került műsorra.

Az elmúlt évszázadok technikai és társadalmi változásai a zene és a társadalom viszo­nyát is jócskán átalakították. A fényképészet elvette ugyan a festők megbízásainak egy részét, de fel­szaba­dí­totta a művészeket a másfajta alkotómunkára. A reprodukciók egyszerre konkurálnak a festményekkel és népszerűsítenek – ugyanígy a hangrögzítés technikáinak elterjedése is új helyzetet teremtett az előadó­k számára. A városi népesség növekedése új szórakozási igényeket keltett. A népzene bizo­nyos funkcióit magára vállalta a szórakoztató zene, a színházi és mozgóképekhez alkalmazott muzsi­ka mellett pedig feltűnt a szakrális szerepétől is eltávolodó, újonnan szerzett önállóságára büszke komolyzene. A 20. században a zeneszerzők – a képzőművészekhez hasonlóan – fel­szaba­dultak egy újfajta, szuverén alkotómunkára. A gyorsuló ütemben változó világ rengeteg lehetséges témát, inspi­rá­ciót kínált, kérdé­sessé vált azonban a komoly­zene funkciója.

A kortárs zene a megváltozott helyzetre azzal reagált, hogy szándékosan igye­kezett eltávolodni az európai zenei tradíció évszázados elveitől. Egyik törekvése lett, hogy kitörjön a rács­szer­kezetből, amelynek vízszintes vonalait a dallamok, függőleges vonalait a harmóniák alkotják.

Eötvös Péter 2008-ban Karlheinz Stockhausen emlékére írott Octetje már meg­lehe­tősen messze esik a motívumokat az össz­hangzattan törvényeit követve meg­harmonizáló klasszikus zené­től, és a hangzó anyagot egyfajta zenei pointillizmus jegyé­ben csoportosítja. Mintha Korniss Dezső szürreális lényeinek gesztikuláló zsinato­lá­sát hallanánk, ahol a legtöbb alak különféle szor­dínókkal torzított rézfúvósok (trombita vagy harsona) hangján beszél. Az eredmény egy monoló­gok­ból, kurta párbe­szédekből, felkiáltásokból álló különös hangjáték, ami absztrakt jellege ellenére képes érzelmi állapotokat közvetíteni. Azaz: izgalmas. A hangjáték-jelleg felismeréséhez nem kell tudnunk, hogy a mű egyik ihle­tője történetesen Samuel Beckett 1959-ben írt Zsarátnok c. rádiójátéka, mely egy férfi és egy nő párhuzamos monológokká széteső vitáját viszi színre. Más előadásban:


Steve Reich
Double Sextet címet viselő, 2007-ben írott műve merőben más stratégia lenyo­mata. Reich korai korszakában a függőleges rácsozat uralmát próbálta megtörni. Első kísérleteiben beszédet tartalmazó hangfelvételeket játszott le két pél­dányban, de kissé eltérő sebességgel. A fel­vétel visszhango­sodni kezdett, majd ami­kor a két szó­lam közti eltérés elérte két szótag távol­ságát, a hangzás kánon­szerűvé vált. A technikát hangszeres zenére 1967-ben alkalmazta először, Piano Phase c. művé­ben, ahol két zongorista ugyanazt a tizenkét tizenhatodból álló frázist ismételgeti, de egyikük időnként valamicskét gyorsít a játékán úgy, hogy egy tizen­ha­toddal a másik elé kerüljön. Az átmenet alatt a zene lekottázhatatlan. Tizenkét lépés után a hangzás ismét unisono lesz, a mű pedig véget ér. Tulajdonképpen tehát a moiré mintázat zenei megfelelőjét halljuk. Hasonló kompo­zíciói nyomán (Four Organs, Violin Phase) terjedt el a repetitív zene elnevezés, ami azonban, tapasztalhat­juk, nem ragadja meg ennek a muzsikának a lényegét.

De mi a helyzet a vízszintes iránnyal? Az emberi észlelés természete olyan, hogy a zenét önkéntelenül dallamra és kíséretre osztja. Az elcsúszó frázi­sok­ból itt mindig más és más téma áll össze, sőt, ugyanabból a szövetből többféle dallamot is kihallhatunk. A szerző hangsúlyok elhelye­zésével irányíthatja a hallgató figyelmét a lehetséges motívumokra.

Ez a jelenség annyira izgatta Reichet, hogy 1971-ben ghánai tanul­mány­útra ment, ahol az afrikai dobosok technikájával ismerkedett. Hazatérve másfél óra hosszúságú művet írt Drumming címmel, melyben kilenc ütőhangszeres játékos alkal­mazza a fáziseltolás technikáját, miközben maguk a frázisok is módosulnak: Reich a szüneteket hangokra, a hangokat szünetekre cseréli. Új technika az is, hogy különböző hangszerekből csoportokat képezve kever ki új hangszíneket.

Reich későbbi műveiben már nem alkalmazta a fáziseltolás technikáját, szívesen élt viszont a frázisok finom módosításának eszközével.  A hetvenes években változatosabb hangszerelésű, nagyobb zenekarra írt művekkel jelentkezett, ahol az ismétlésekre épülő sűrű szövésű muzsikában többféle dallamot ki lehet emelni. Ennek a korszaknak meghatározó műve a saját együttese szá­mára írt Music for 18 Musicians. Az 1981-es Tehillim azzal, hogy héber zsoltár­szövegeket zenésített meg, a műalkotást újra össze­­kötötte a szakralitással, másrészt harmóniákat, dallamíveket, ellen­pont­tech­nikát alkalmazott – tehát újra felfedezte a tradíciót.

Reich egyéb műveit tekintve is érdekes pályát futott be, mert bár a függőleges rácsozat fella­zításával kezdte, rendkívül ritmikus későbbi művei mégis olyanok, mint virágzó indákkal befuttatott rácsok, vagy merőleges irányban haladó fonalakból készült szőttesek.

A Reich által kidolgozott technika önmagában független a felhasznált motívumoktól - újfajta szövőszékre emlékeztet: sokféle minta előállítható vele. Legkedvesebb Reich-szőnyegem az 1984-85-ben írt öt tételes Sextet, ami talán a szerző harmóniailag legváltozatosabb műve. Varázsos, hold­fényben fürdő muzsika.

Az alábbi videókon kiváló előadásban hallhatjuk-láthatjuk: az Amadinda ütőegyüttes játssza, Binder Károly és Oravecz György közreműködésével. Külön érdekesség az ütőhangszeresek síelő mozdulata: az ezüstös fényben mintha behavazott éjszakai tájon haladnának előre. A furcsaság magyarázata: a vibrafonokon a hosszú hangokat nagybőgővonóval kell megszólaltatni.

 
Ezen a régi felvételen az előadók sorában láthatjuk Rácz Zoltánt is, az Amadinda egyik alapító­ját, aki a Budapesti Fesztiválzenekar szeptember 20-i estjének karmestere volt.

Az ott elhangzott Double Sextet első és harmadik (gyors) tételében a nagy energiákat moz­gó­sító ritmus­szekció (két zongora és két vibrafon) makacs ostinatója fölé két hegedű, két cselló, két fuvola és két klarinét játszik elnyújtott hangokat, majd a háttér-ritmus szerint szaggatott dallamokat. A lassú középtétel eleje az igazi meglepetés: minimalizmus ide vagy oda, ez bizony szívszorító kelet-európai zsidó zene, amit a keretező gyors tételek miatt még fájdalmasabbnak és zárványszerűbbnek érzünk. Más előadásban:


Az est második részében egyetlen mű hangzott el, Ligeti György (1923–2006) Zongora­versenye. Ligeti 1956-os emigrációja után Nyugat-Európában nagy karriert futott be, nem csak mint a zene­elmélet, zenetörténet és zeneesztétika megbecsült tanára, de mint az avantgarde, a zenei progresszió egyik kulcsfigurája is. Éppúgy érdeklődött az elektronikus zene, a számítógépek alkal­ma­zása, mint az absztrakt struktúrák, a poliritmia, az egzotikus skálák, a rendhagyó hangszerelés vagy a virtuális dallamok iránt. Próbálkozott szólamok, dallam, ritmus és harmónia nélküli zenével, mely tömbszerű, lassan változó hangmassza, s leginkább természeti folyamathoz hasonlít – talán csak festészeti analógiákkal írható le. Idézetek, talált hangok – Ligeti mindennel megpróbál­kozott.

A korlátok, amiket a tradíció állít, egyszersmind mederbe terelik a invenciót. A tonalitás szabá­lyait elvető dodekafónia, majd szerializmus ezért alkotott magának az összhangzattanhoz foghatóan bonyolult, szigorú matematikai szabályrendszert. Ligeti viszont az ötvenes évek végén felismerte, hogy e rendszer teljes végigvitelét erőltetni szintén csak tradicionalizmus volna, ráadásul zeneileg sem eléggé gyümölcsöző.

A hagyományos tájéko­zódási pontok elvetése ugyanakkor hallatlanul megnehezíti a zene­szer­zést. Vala­miképpen ugyanis – esetről esetre – biztosítani kell a mű koherenciáját. A medrét elhagyó folyó szétterül és pangani kezd. Ilyenkor beáll az alkotói válság. Ligetinek egy évtizedbe tellett, míg be tudta fejezni legkomplexebb alkotását, a Zongoraversenyt.

Az első tételben a zongora nem csupán versenyez a zenekarral (ez azt feltételezné, hogy egy irányban haladnak), hanem nekimegy. Eltérő metrumban, szapora tempóban szalad előre saját útján. A tőbbi három gyors tétel is számos technikai újítást tartamaz, a negyedik például azzal kerüli el a témák kibontásából születő hagyományos struktúrát, hogy egyetlen motívum sem ismétlődik benne. A legmegragadóbb mégis a második, lassú tétel nesz-zenéje, mely a homokos, szomorú, vizes síkon néz szét merengve. A síkot a nagybőgő érzékelteti, egyetlen, rendkívül hosszú hanggal. A lét határ­helyzete: a piccolo mély, a fagott magas regiszterben kényszerül játszani, később pedig a zongora­szólam szorul ki a legfelső és legalsó oktáv hangjaira. A képet – mondjuk inkább hangfestménynek – a slide whistle és okarina lefelé konyuló, lemondó füttyjelei teszik teljessé.

Fejérvári Zoltán fiatal zongorista magabiztosan vitte a rendkívül nehéz darabot, s az első taps utáni különösen tiszta, átható csendben ráadásképpen – műsoron kívül – eljátszotta Kurtág György Les adieux-jét.

Ligeti Zongoraversenye más előadásban:


illusztráció: Korniss Dezső | Tücsöklakodalom

Ács József írásai a blogon  |  Ács József írásai a Liget folyóiratban

 

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!
zene steve reich próza korniss dezső ligeti györgy eötvös péter ács józsef budapesti fesztiválzenekar

Ajánlott bejegyzések:

  • Szitakötő Irodalmi Kalandtábor 2023 Szitakötő Irodalmi Kalandtábor 2023
  • e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014] e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014]
  • Hon a hazában | Gulyás Pál – ISTEN KÖVETJE Hon a hazában | Gulyás Pál – ISTEN KÖVETJE
  • Hon a hazában | Petri György – ISMERETLEN KELET-EURÓPAI  KÖLTŐ VERSE 1955-BŐL Hon a hazában | Petri György – ISMERETLEN KELET-EURÓPAI KÖLTŐ VERSE 1955-BŐL
  • Hon a hazában | Sík Sándor – A DUNÁRÓL FÚJ A SZÉL Hon a hazában | Sík Sándor – A DUNÁRÓL FÚJ A SZÉL

A bejegyzés trackback címe:

https://ligetmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr414804921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook

ligetmuhely.com | ONLINE FOLYÓIRAT

300x330-blog-ajanlo.jpg

Ajánló

  1. Nacsinák Gergely András – AKHILLEUSZ PAJZSA, AVAGY A KÉPTELEN REKONSTRUÁLÁSA
  2. e-könyv | W. Shakespeare – MACBETH | Kállay Géza fordítása [2014]
  3. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ROSSZ GYEREK | alkotói pályázat
  4. Victor András – PAKSI ÖKOLÓGIA
  5. pályázat | MÁS TÉRBEN
  6. ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES
  7. pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  8. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – HÁRMASÚT | alkotói pályázat
  9. pályázat | SZITAKÖTŐ gyerekfolyóirat – ARANYESŐ ÉS SZURKOS ÜST | alkotói pályázat
  10. pályázat | SÖTÉTBEN A HANGOK

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

LIGET e-könyvek

Belépés

Liget Műhely

A Liget folyóirat szellemi köréhez tartozó gondolkodók írásai különböző műfajokban. irodalom | ökológia | társadalom | filozófia

Linkblog

  • 1. Liget - a folyóirat online változata
  • 2. Szitakötő - a kíváncsi gyerekek lapja
  • 3. Levendel - gyűjtemény
  • 4. Kieselbach - galéria
  • 5. Gráfium - grafikai stúdió

Friss hozzászólások

  • Warga Marcell: Szép. (2019.12.01. 23:12) Varga Dániel - MÁSKÉNT UGYANAZ
  • Flórián Miléna: Ez jó volt... :) (2016.12.14. 20:06) Németh Bálint - KONYHANYELV
  • csd79: @Ligetlakó: Köszönöm! (2015.02.05. 10:15) pályázat | ESSZÉPÁLYÁZAT
  • KozáknéZsuzsa: Nagyon tetszik! (2015.01.02. 10:16) Birtalan Ferenc – PRONTO
  • Krisztina Szalay: Csodálatos tanárunk volt. A "jelentékeny, eredeti gondolkodó, megbízható tudós" jellemzést fájóan... (2014.12.15. 13:03) ELHUNYT R. VÁRKONYI ÁGNES

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Rovatok

  • átellenből (4)
  • befejezni (2)
  • csoportképek (6)
  • elképzelem (8)
  • e könyv (28)
  • fény antológia (15)
  • festők (3)
  • földhözragadt fohászok (9)
  • folyóirat (1)
  • gömbhagyma (2)
  • görög (6)
  • hagymalevelek (36)
  • hon antológia (7)
  • idillia (3)
  • kavics (5)
  • könyvek (8)
  • kóroda (18)
  • menekültek (10)
  • nem semmi mesék (12)
  • orákulum (3)
  • pályázat (23)
  • rádió (3)
  • rémregény (17)
  • retro (90)
  • ringlispíl (16)
  • számvetés (10)
  • színek (10)
  • tényfékező (3)
  • test antológia (11)
  • törvényszerű (3)
  • tulp doktor (3)
  • véletlen helyek (3)
  • víz antológia (11)
  • wpp (9)

Címkék

1990 (5) 1992 (5) 1993 (5) 1994 (5) 1998 (6) 1999 (5) 2002 (6) 2004 (6) 2005 (5) 2006 (9) 2013 (9) 2014 (10) abszurd (290) ács irén (9) ács józsef (32) alkotó (7) állat (5) álom (12) ausztrália (5) balassa péter (6) bálint endre (27) barcsay jenő (11) beney zsuzsa (5) bene zoltán (5) bevándorlók (11) bevandorlok mellettunk (10) bíró zsuzsa (5) birtalan ferenc (14) budapest (7) búth emília (23) cigány (7) csengery kristóf (30) csillagok (5) csoportképek (6) egészségügy (27) éjszaka (5) elképzelem (8) ember (7) eső (5) esszé (5) ételek (8) e book (28) e könyv (28) fák (9) fecske csaba (9) fenyő ervin (14) fény antológia (15) férfiak (6) festmény (239) földhözragadt fohászok (9) folyóirat (15) gazdaság (26) géher istván (16) görög (6) görögország (5) gyerek (21) háború (6) hagymalevelek (36) hajléktalan (17) halál (32) handi péter (35) hatalom (5) hon antológia (9) hon a hazában (7) horgas béla (112) horgas judit (21) hórusz (8) idő (9) időjárás (13) internet (5) irodalom (9) iskola (8) ismeretterjesztő (7) jámborné balog tünde (40) játék (21) józsef attila (6) kállay géza (15) kállay kotász zoltán (12) kámán balázs (5) karácsony (5) kavics (6) kérdés (8) kert (8) kína (5) kókai jános (7) kommunikáció (53) konok péter (8) könyv (33) könyvek (12) kórház (20) kóroda (18) közlekedés (8) közösség (123) kutas józsef (52) kutya (5) lackfi jános (10) lányi andrás (6) létezés (175) levendel júlia (44) liget (119) liget szépe (5) manipuláció (5) márton lászló (6) mattis teutsch jános (6) média (5) menekültek (11) mese (11) mesterházi márton (20) muskovics marianna (6) nacsinák gergely andrás (61) nagy andrás (5) németh bálint (23) nem semmi mesék (12) nők (9) oktatás (11) olvasás (6) öregedés (11) ország lili (11) orvos (21) ősz (9) pályázat (23) petrik iván (23) polgár teréz eszter (7) politika (58) propaganda (14) próza (453) publicisztika (5) rába györgy (8) rasszizmus (5) reményi tibor (11) rémregény (17) rené margit (6) retro (95) richard quandt (25) ringlispíl (16) róma (5) roma (8) r várkonyi ágnes (6) shakespeare (7) sorozat (428) számvetés (10) színek (11) színház (8) szitakötő (17) szobor (8) szőnyi istván (7) tábor (6) tandori dezső (5) tárgyak (5) társadalom (15) tavasz (9) tényfékező (7) természet (81) test antológia (11) történelem (25) ünnep (5) utazás (17) vajda lajos (6) vallás (10) vers (288) victor andrás (8) video (17) villamos (7) vivian maier (9) víz antológia (11) vörös istván (7) world press photo (9) wpp (9) youtube (14) z karvalics lászló (22) Címkefelhő

e-könyv | BOOK&walk

Keresés

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2023. 25. hét (1)
  • 2015. 0. hét (2)
  • 2014. 51. hét (1)
  • 2014. 50. hét (2)
  • 2014. 49. hét (3)
  • 2014. 48. hét (1)
  • 2014. 47. hét (2)
  • 2014. 46. hét (3)
  • 2014. 45. hét (2)
  • 2014. 44. hét (2)
  • 2014. 43. hét (3)
  • 2014. 42. hét (3)
  • Tovább...
süti beállítások módosítása
Dashboard