Utcák, terek, autóbuszok, villamosjáratok, helyiérdekű gyors(?)vasutak nevei és számai változnak követhetetlen iramban, és többnyire a józan ész ellenében.
A jó utcanév találó és tartós, de többnyire csak akkor, ha nem a közelmúltban élt személy nevét választják. Hosszú éveknek, talán egy-két évszázadnak kell eltelni, hogy „időtálló” és becsülhető legyen egy-egy király, hadvezér, államférfi vagy művész, olyannyira, hogy megillesse utca- vagy térnév.
Elképedek azon a vehemencián, amellyel mostanság Budapest utcáit átkeresztelik. Akkor kezdődött viszolygásom, amikor az Árpád-híd budai hídfője Szent Lélek tér lett. Ha egyház volnék, azonnal tiltakozom.
Rendjén van, hogy a Nagykörút már nem viseli Lenin nevét, és Münnich Ferenc utca újra Nádor utca. Jól van, hogy a Szabadság-hegy visszakapta patinás Sváb-hegy nevét, de nem fér a fejembe, miért Corvin negyed az Üllői út és Ferenc körút kereszteződése, hogy a mozi előtti kis térség és az épületet ölelő félköríves utcarésszel együtt miért kellett a villamos és a 3-as metró megállóját is Corvin negyednek nevezni. Száz évnél régebben az Üllői út és a Ferenc körút kereszteződésének(sarkának) hívják ezt a helyet budapestiek, és így ismerik a vidékiek is. Vajon az odatelepült nem tudom, hányadik pláza gazdái követelték az elnevezést?
A BKV járművein működő csudálatos hangosanbeszélők fantasztikus gyorsan megtanulták, és kizárólag ezt mondják be, meg sem említve a korábbi elnevezést. Pedig a Corvin negyed van az Üllői útnál, és nem fordítva: A 4-es 6-os villamoson utazót feltehetően jobban érdekli, hogy mikor ér az Üllői úthoz, mint a Corvin-negyed útvesztőiben található 100 üzlet vagy 9 étterem.
A 4-es villamos déli végállomása most Újbuda központjában van, s hogy ez a Fehérvári út sarkát jelenti, csak az őshonos pest-budai polgár tudja.
A 2-es metró vonalán pár éve Népstadion helyett Stadionok megálló lett – ez tetszett, pontos is volt: itt valóban több stadion található. Aztán mégis Puskás Ferenc Stadionra szűkült a név, pedig ott van a Papp László Sportaréna is.
De nemcsak a köztereket nevezik át dühöngve és kapkodva – a közforgalmú járatokat is átszámozzák. Miért lett a fogaskerekű 60-as villamos?! A HÉV-vonalak új sorszámneveket kaptak, a peremvárosokba közlekedő buszoknak miért kell a 800-as számsor jelzéseit viselniük? Bosszantó, hogy csak 5-ös, 7-es, meg 8-as, 9-es HÉV-et ismer az utastájékoztató infrastruktúra, és nem hangzik el, hogy itt és itt kell leszállni vagy átszállni a Szentendrére, Csepelre, Ráckevére, Gödöllőre vagy Csömörre közlekedő helyiérdekűhöz. Mintha a szándékos dezinformációban vetélkedne a BKV villamos és HÉV üzemága.
A 61-es villamoson hallom a hangszóróból, hogy a Városmajor következik (ami, ugye, elég hosszan elnyúló városrész, már a Nyúl utcánál is mondani lehetne), de ekkor úgy kell érteni, hogy itt szállhatnak át a fogasra – csakhogy fogasról mélyen hallgat az amúgy beszélő gép. Kérdezték is tőlem a német turisták, hogy most akkor hol vannak, mert a térképük szerint valahol itt kell lenni a Zahradbahnnak. Nekem ugyan mindegy, mit karattyol a hangszóró, mert ismerem a várost – a Főpolgármesteri Hivatal és a BKV minden igyekezete ellenére is, csak bosszankodom, és ilyen blogot írok.
Már csak az hiányzik, hogy a MÁV-ot is megfertőzze az átkeresztelési hóbort, és a siófoki gyorsot úgy mondják be a Déliben, hogy gyorsvonat indul az 5. vágányról a 30-as viszonylat 10/27. állomására.
fotó | hvg.hu | Magyarország képalbum
Reményi Tibor írásai a blogon | Reményi Tibor írásai a Liget folyóiratban